Tips voor de beginnende bedrijfsvlogger

Vlog - beeld van Flickr!

Vloggen blijft populair. Het is een manier om veel fans en volgers te creëren. Niet alleen als privépersoon, maar ook als bedrijf. Met een vlog kun je je bedrijf een menselijk gezicht te geven en je volgers een kijkje achter de schermen geven. Sleutelwoord hierbij is authenticiteit. 

“Je moet niet vloggen om iets te verkopen”, stelt Dagmar Heijsteeg, journaliste en stadsvlogger. “Je moet vooral jezelf willen laten leren kennen, kennis willen delen of mensen willen helpen door tips en ideeën te delen. Via een vlog verkoop je geen product, maar veel meer jouw verhaal of een beleving.” Denk bijvoorbeeld aan het delen van je kennis als vakman, hoe een bepaald product tot stand komt of hoe je iets hebt bereikt.

Tips voor een bedrijfsvlog

Maar hoe pak je dit nu aan? Vlees+ heeft elf tips voor de beginnende bedrijfsvlogger.

  1. Bedenk voor je gaat filmen hoe je je bedrijf wilt presenteren. Wat wil je uitstralen?
  2. Kies een onderwerp. Zorg dat je weet waar je het over wilt hebben.
  3. Wees goed voorbereid. Leg spullen klaar die nodig hebt en weet wat je wil zeggen.
  4. Draai eerst een keertje proef om vertrouwd te raken met het praten tegen je smartphone. Pas als je voelt dat je er klaar voor bent, ga je verder.
  5. Vraag van tevoren of mensen wel of niet in je vlog willen.
  6. Deel relevante en waardevolle content. Je hebt slechts kort de tijd om je publiek te imponeren. Zorg daarom dat iedere seconde telt. Wees creatief, uniek en origineel.
  7. Begin in een vertrouwde omgeving. Een omgeving waarin je echt jezelf kunt zijn en niet gestoord wordt. Begin met dingen uit te leggen waar je enthousiast van wordt. Geen inspiratie? Geef dan antwoord op de meest gestelde vragen van klanten.
  8. Laat je persoonlijkheid zien. Niet alles hoeft goed te gaan in je vlog en niet alles hoeft ingestudeerd te zijn. Spontaniteit wordt vaak juist enorm gewaardeerd.
  9. Deel je filmpje op social media als Twitter, Facebook en Instagram. Promoot jezelf door bij de video een link naar je website te plaatsen. Het werkt overigens beter om het filmpje te delen dan om een link naar het filmpje te plaatsen. Op internet verbruikt men het liefst zo min mogelijk handelingen.
  10. Gebruik in de begeleidende tekst hashtags met pakkende trefwoorden. Hiermee zorg je ervoor dat je filmpje via Facebook en Instagram bij de juiste mensen onder de aandacht komt.
  11. Vind je het spannend? Ben je zenuwachtig voor de camera? Zie je op tegen de technische kant? Het beste medicijn: gewoon beginnen. Op de recordknop van je smartphone drukken en praten. Probeer te ontdekken of vloggen iets voor je is. Wellicht ga je het steeds leuker vinden. Geldt voor jou het omgekeerde? Stop er dan direct mee.

Meer weten over vloggen? Lees dan het complete artikel 'Wat brengt vloggen de versspecialist' in Vlees+ 4-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een proefabonnement aan!

*Foto: Kennisland, Flickr

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Het vakmanschap van slager Bas Ultee

Het vakmanschap van slager Bas Ultee

Slager Bas Ultee begon onlangs weer met het deelnemen aan vakwedstrijden. En met succes. Tijdens de Slavakto werd hij uitgeroepen tot de beste slager van de provincie Utrecht. En in februari ontving hij een eervolle vermelding bij de Grote Grillworsttest. "Met onze producten maken wij het onderscheid én kunnen wij dat onderscheid blijven waarborgen”,...

Veel inspiratie op de eerste dag van VIP 2019

Veel inspiratie op de eerste dag van VIP 2019

1 april ging de vijfde editie van het Vers Inspiratie Platform, VIP 2019, van start. Bezoekers trokken in de drie hallen van Expo Houten langs de vele exposanten, het BBQ-plein, de Markt van de Toekomst en bezochten de verschillende workshops.

Aan de slag met trends

Aan de slag met trends

"De enige zekerheid is verandering." Dat zegt Carin Frijters, auteur van het boek 'Prikkel de koopknop’, over de huidige staat waarin de wereld – en daarmee consumenten en retailers – zich bevindt. Zij geeft tijdens het VIP-event 2019 twee lezingen.