Veel inspiratie op de Slavakto

6 november 2018

De eerste dag van de Slavakto bood volop inspiratie voor de slager en de vleesprofessional. Veel vleesproducten, zoals paté en Spaanse hammen, nieuwe producten, machines en natuurlijk de vakwedstrijden. En Vlees+ was natuurlijk ook aanwezig met het nieuw gerestylede blad.

Bij binnenkomst valt meteen de lange stand van importeur Food Impulse op. Verschillende producenten presenteerde hun producten in hun kraampje, zoals de Marinades en specerijen van Indasia, de Serrano ham van Noel en de desserts van Maisonie. Zij zijn nieuw op de Nederlandse markt en richten zich op slagers zodat deze hun klanten naast voor- en hoofdgerecht ook een dessert aan kunnen bieden.

Kruiden en specerijen

Ook de verschillende kruidenleveranciers zijn van de partij. Epos presenteert Simply Spices, het nieuwe kruidenassortiment, exclusief voor de versspecialist. Dit allergeenveilige assortiment bestaat uit vijftien smaken, die veelzijdig kunnen worden gebruikt. Zo is de gehaktmix niet alleen lekker bij gehakt, maar ook bij sperziebonen en aardappelen. Er zijn nu vijftien smaken, maar Epos heeft nog tien andere, meer avontuurlijke smaken, klaar op de plank liggen.

Verstegen Spices & Sauces presenteert op de Slavakto vier productconcepten: maaltijden, vleeswaren en worst, borrel en tapas en de kersttoonbank. Maar vooral de lange specerijentafel valt in het oog. Hier kunnen bezoekers ervaren hoe de basisspecerijen, waaronder kardemon, piment en komijnzaad eruit zien. Picolier Peter Dumant vertelt enthousiast over de nieuwe smaakmixen van Pure en hoe deze tot stand zijn gekomen. 

Ook Degens staat op de beurs met hun vernieuwde uitgebreide assortiment van kruidenmixen en sauzen. Ook presenteren zij de nieuwe lijn Zhero, zonder msg, gluten, palmvetten, fosfaten en een derde minder natrium en suiker.

Gemak

Bij Interkring staat, naast vleesvervangers, verschillende Spaanse hammen van Toreón en patés, het concept Happen van de plank in de stand is de spotlights. Dit concept speelt in op gemak. De slager maakt een plank of schaal op met vleeswaren, kaas, olijven en andere tapasbijgerechten. De klant neemt de mooi opgemaakte schaal naar huis en brengt deze later terug.

Gemak staat ook centraal bij Meat & Meals, niet alleen voor de consument maar ook voor de slager. Dit maaltijdenconcept is het afgelopen jaar erg gegroeid en gaat richting de honderd deelnemende slagers. Maaltijden is een manier waarop slagers zich kunnen onderscheiden van de retail vertelt Milou Driesse. Met de nieuwe menukaart en het receptenboekje van Meat & Meals hoeven slagers niet zelf te verzinnen welke maaltijden ze gaan bereiden.

Ook Tante Door maakt het de slager gemakkelijk. Zij hebben een nieuw gourmetassortiment. Alles wordt met de handgemaakt en gaat rechtstreeks naar de slager. De keten van Tante Door is volledig transparant. Via de website datzegtgenoeg.nl kun je een kijkje nemen in de stallen.

Vleesleveranciers

Op de Slavakto presenteren ook verschillende vleesleveranciers zich. Zo staan Livar, de Heyde Hoeve en het Wroetvarken op de beurs. Ook Weivlees is van de partij. Boer Toon de Rooij startte 25 jaar geleden klein en levert nu rund- en kalfsvlees aan meer dan veertig slagerijen. Weivlees onderscheidt zich door de pure voering. De boer doet niet aan hard voeren, maar laat de koeien langzaam groeien. Hierdoor bevat het vlees minder vocht en meer fijne vetten.

Vakwedstrijden

Naast de vele exposanten vonden de eerste dag ook een aantal vakwedstrijden en battles plaats. De winnaar van Het Perfecte Pekelvlees, Keurslagerij Jos Smal, werd bekend gemaakt. En de twaalf provincie winnaars streden om de titel De Leukste Slagerij van Nederland.

Meer weten over de Slavakto? Lees dan het uitgebreide verslag in Vlees+, editie 6. Deze verschijnt 30 november. Nog geen abonnee? Vraag dan hier gratis twee proefnummers aan.

Altijd op de hoogte blijven?