Vion overweegt vegetarische producten

Vlees+_Vion_2

Vion, één van de grootste vleesproducenten van Europa, overweegt ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Dat bevestigen bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink en financieel directeur John Morssink van Vion in Het Financieele Dagblad. 

Vion kan op verschillende manieren tegemoet komen aan de consumentenvraag naar eiwitten. “Dat kan met vlees. En dat kan met plantaardige eiwitten”, zegt Morssink. “Overschakelen, althans deels, op de productie van vleesvervangers is zakelijk gezien een rationele stap”, voegt de kersverse directeur Lotgerink daaraan toe.

In Duitsland maakt Vion al vegetarische producten voor de horeca onder de naam Salomon Foodworld. In Nederland zijn de mozzarellasticks, veggieburgers en andere vleesvervangers vooralsnog alleen verkrijgbaar bij de horecagroothandel. Uitbreiding naar de Nederlandse detailhandel is volgens Lotgerink een kleine stap.

Met het oog op grotere transparantie, zodat bijvoorbeeld de herkomst van vlees altijd te achterhalen is, start Vion eind dit jaar met een track-and-trace-proef, mogelijk met QR-codes op de verpakkingen. “Wij willen track-and-trace op nationale schaal invoeren samen met andere deelnemende bedrijven in AgriNL. Dat kost tijd. Vion gaat daar niet op wachten”, zegt Lotgerink. “Wij willen af van alle schandalen.”

Vion publiceerde vandaag zijn jaarcijfers. Afgelopen jaar daalde de omzet met 6,7% tot €4,7 miljard. De nettowinst halveerde tot €10,2 miljoen. Wel verlaagde Vion zijn schuldenlast met bijna een derde tot €35,1 miljoen.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.