Vion overweegt vegetarische producten

Vlees+_Vion_2

Vion, één van de grootste vleesproducenten van Europa, overweegt ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Dat bevestigen bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink en financieel directeur John Morssink van Vion in Het Financieele Dagblad. 

Vion kan op verschillende manieren tegemoet komen aan de consumentenvraag naar eiwitten. “Dat kan met vlees. En dat kan met plantaardige eiwitten”, zegt Morssink. “Overschakelen, althans deels, op de productie van vleesvervangers is zakelijk gezien een rationele stap”, voegt de kersverse directeur Lotgerink daaraan toe.

In Duitsland maakt Vion al vegetarische producten voor de horeca onder de naam Salomon Foodworld. In Nederland zijn de mozzarellasticks, veggieburgers en andere vleesvervangers vooralsnog alleen verkrijgbaar bij de horecagroothandel. Uitbreiding naar de Nederlandse detailhandel is volgens Lotgerink een kleine stap.

Met het oog op grotere transparantie, zodat bijvoorbeeld de herkomst van vlees altijd te achterhalen is, start Vion eind dit jaar met een track-and-trace-proef, mogelijk met QR-codes op de verpakkingen. “Wij willen track-and-trace op nationale schaal invoeren samen met andere deelnemende bedrijven in AgriNL. Dat kost tijd. Vion gaat daar niet op wachten”, zegt Lotgerink. “Wij willen af van alle schandalen.”

Vion publiceerde vandaag zijn jaarcijfers. Afgelopen jaar daalde de omzet met 6,7% tot €4,7 miljard. De nettowinst halveerde tot €10,2 miljoen. Wel verlaagde Vion zijn schuldenlast met bijna een derde tot €35,1 miljoen.

Bron: Foodlog

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Avo inspireert slagers met streetfood, vegan & BBQ

Avo inspireert slagers met streetfood, vegan & BBQ

Voor de derde keer organiseerden Ron Kuipers en Martijn Lelsz een AVO-seminar – ditmaal over streetfood, veganistische producten en bbq’s. Zowel ambachtelijke slagers, groothandelaren als de industrie waren vertegenwoordigd op 3 en 4 maart in de fabriek in Osnabrück.

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Op een dinsdagmiddag in januari is het bomvol in de werkplaats van Slagerij Van Asch in Soest. Met een specifieke reden: de slagers van Gelderblom oriënteren zich op vegetarische producten.

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.