‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

22 september 2021 Mischa Brendel Fabrizio Magoni

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Het opinieonderzoek toont aan dat Nederlanders meer nadenken over minder vlees en meer vleesalternatieven eten.

Tweederde van de ondervraagden vindt dat voedselproducenten (68 %) en supermarkten & horeca (67 %) een taak hebben in het verminderen van de vleesconsumptie. Slechts een heel klein percentage (4 %) vindt dat die verantwoordelijkheid uitsluitend bij de consument ligt.

Maar liefst 80 % van de ondervraagden wil graag een groter plantaardig aanbod; 61 % ziet ook wat zitten in het verkleinen van het dierlijk aanbod. Ook vindt tweederde van de ondervraagden het een goed idee om dierlijke ingrediënten te vervangen door plantaardige. Met name onder vrouwen en jongeren en in steden is dit een populaire maatregel (75 %).

Ook in het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten zien veel Nederlanders wel iets (58 %). Het verlagen van de prijs van plantaardige producten kan echter op nog meer steun rekenen (75 %)

 

Vlees bij evenementen

Opmerkelijk genoeg is er een stuk minder animo voor het standaard maken van de vegetarische optie bij evenementen, waarbij vlees alleen op voorafgaand verzoek wordt geserveerd; dit idee krijgt niet meer dan 47 % van de ondervraagden achter zich. Hier lijken stereotypes van toepassing: 38 % van de mannen steunt dit idee, terwijl vrouwen (57 %), jongeren (57 %), hoger opgeleiden (54 %) en stedelingen (56 %) hier iets warmer voor lopen.

“Het is opvallend dat juist deze maatregel weinig steun krijgt”, aldus Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland, “omdat we zien dat die in de praktijk wel succesvol wordt toegepast bij verschillende Nederlandse universiteiten en instellingen. Wellicht niet toevallig zijn dit vooral stedelijke locaties waar jongeren en hoger opgeleiden komen.” Volgens haar kan heldere communicatie over het feit dat er nog steeds voor vlees gekozen kan worden, helpen de weerstand bij deze maatregel – die ook wel bekendstaat als ‘Carnivoor? Geef het door’ – weg te nemen.

Altijd op de hoogte blijven?