Vleesconsumptie in 2015 verder gedaald

161103-Vleesconsumptie-2015-300x115

Het vleesverbruik per Nederlander is in 2015 voor het vijfde jaar op rij gedaald, naar 75 kilo. Dat is één kilo minder dan in 2014. Dat blijkt uit berekeningen van Wageningen Economic Research (voorheen LEI), in opdracht van Wakker Dier.

De daling betreft alleen rund- en varkensvlees. Van de vleesconsumptie bedraagt een derde deel pluimveevlees.

De dalende trend laat zich al sinds 2010 zien. Toen lag de vleesconsumptie nog op 80 kg per hoofd van de bevolking.

Het onderzoek werd gehouden onder 6.000 personen. Van hen werden de aankopen geregistreerd. Het betrof uitsluitend vlees voor menselijke consumptie. Vlees dat aan (huis)dieren wordt gevoerd is niet meegerekend. Het betrof 500 vleesproducten. Soep en andere producten waarin vlees is verwerkt, bijvoorbeeld kant-en-klare lasagne, zijn buiten het onderzoek gelaten.

De Nederlandse ontwikkeling staat tegenover een wereldwijde trend, waarin juist meer vlees wordt geconsumeerd. In Nederland zijn ook steeds meer flexitariërs, mensen die vaker een dag geen vlees eten. Daarbij spelen duurzaamheids- en gezondheidsmotieven een rol. Dat uit zich bijvoorbeeld in het kopen van biologisch vlees, het mijden van ‘kiloknallervlees’, de voorkeur geven aan het kopen van ‘bijzonder’ vlees via de speciaalslager met een onderscheidend vleesaanbod, gebaseerd op onder andere diervriendelijkheid, speciaal ras, lokaal, houderijsysteem of slachtmethode.

  • Lees het rapport op:

https://www.wakkerdier.nl/uploads/media_items/2016-rapport-vleesconsumptie-2005-2015-def.original.pdf

  •  

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Minder vlees

Minder vlees

Toen half augustus de NOS kwam met het bericht dat de vleesconsumptie was afgenomen en dat er meer vleesvervangers gekocht werden, vonden wij als team van Vlees+, dat we dit eens moesten onderzoeken.

STAF: Cijfers True Food Price Coalition kloppen niet

STAF: Cijfers True Food Price Coalition kloppen niet

Stichting Agri Facts (STAF) heeft de True Food Price Coalition op de vingers getikt vanwege een poster over de ‘true price’ van vlees. Volgens de coalitie zou het verminderen van de vleesconsumptie veel milieuwinst opleveren. Volgens Stichting Agri Facts kloppen de berekeningen van deze cijfers niet. Uit de controle van de cijfers...

COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie. Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever....