‘Vleeswaren dertig procent van de omzet’

24 juni 2020 Xandra Veltman

Slagers versterken hun imago en krikken de omzetcijfers op met ambachtelijke vleeswaren. Herkomst, bereiding en smaak wegen zwaar bij de consument, die steeds vaker vleeswaren eet. Niet alleen op brood, maar ook als snack en in andere gerechten. Deze week het tweede deel van deze rondvraag met Corianne Welling van Slagerij Gelderblom

Slagersechtpaar Patrick en Corianne Welling begon zes jaar geleden voor zichzelf, nadat ze jarenlang een slagerij voor een ander hadden gerund. Ze vonden een mooi pand van negentig vierkante meter in winkelcentrum Castellum in Houten, tegenover twee supermarkten. Wie de parkeergarage uitloopt, loopt Slagerij Gelderblom vrijwel direct binnen. “Beter kan het niet”, lacht Corianne. “Mensen komen hier winkelen, wij maken het ze gemakkelijk.”

Meedoen aan de keten van Gelderblom was een bewuste keuze. Je hebt immers geen grote keuken nodig omdat alles bij de eigen worstmaker Hans van Leeuwen in Driebruggen wordt gemaakt. Meters zijn duur en zo heb je toch je eigen vlees en vleeswaren van hoge kwaliteit en met een verhaal. “De naturel grilworst wordt zelfs speciaal voor ons gemaakt, naar Patricks recept: grilworst Houten”, zegt Corianne.

Daarnaast verkoopt het echtpaar rollette en Castellumse rollade, vleeswaren die nergens anders te koop zijn. Allemaal bereid door de eigen worstenmaker. Achterham, beenham, paté’s en gebraden gehaktsoorten: bijna negentig procent van de vleeswaren komen uit Driebruggen. En niet te vergeten de acht soorten grilworst, elk met een uniek eigen kruidenkorstje: grilworst met kip, met kip en kaas, met kaas, Indische en Spaanse grillworst, grilworst met kaas en sambal, met saté en natuurlijk de eigen topper naturel.”

Commercieel adviseur Jos Gelderblom stelt dat Gelderblom zich echt grilworstspecialist mag noemen. “Onze vleeswaren, en met name de grilworst, zijn al jaren een belangrijk onderdeel van ons assortiment en onze formule. De kracht zit in de smaak, kwaliteit en de ambachtelijkheid.” Welling beaamt dat. “Bij ons vormt de vleeswarengroep een dikke dertig procent van de omzet. Dit is een wijk met veel jonge mensen en ze kopen hier omdat ze iets goeds willen. Zelf maken we ook enkele producten, zoals de filet Americain en de Vlaamse rosbief, die we licht kruiden en langzaam garen in de Black Bastard voor de deur. Verder verkopen de Italiaanse specialiteiten goed.” Uniek is dat alle vleeswaren uit het grote vleeswarenmeubel altijd vers worden afgesneden, ook de halve onsjes. Op zaterdag zijn alle snijmachines volop bezet.

Dit was het tweede deel van deze rondvraag over vleeswaren. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 1-2020Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?