Voedingscentrum: mannen moeten minder vlees eten

Het Voedingscentrum is een campagne gestart die mannen moet stimuleren minder vlees te eten. Vaker kiezen voor peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu, zo stelt de campagne ‘Er is meer dan vlees’.

De campagne moedigt mannen aan hun vleesconsumptie te halveren. In de campagne worden peulvruchten, noten en ei onder de aandacht gebracht als alternatieven voor vlees. “Door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent”, zegt Corné van Dooren, expert duurzaam eten bij het Voedingscentrum. “De klimaatbelasting van peulvruchten is 20 keer lager dan van rundvlees.”

Te veel vlees

Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees zoals rund- en varkensvlees. Cijfers van Wageningen Economic Research lieten deze week al zien dat de gemiddelde Nederlander flink wat meer vlees eet. Veel mannen komen gemakkelijk uit op een kilo vlees per week. “Mannen kunnen gemiddeld zeker 400 gram minder vlees eten per week”, zegt Van Dooren.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Zelfstandigheid varkensvleesproducent F. Wellink Lekkerkerk B.V.

Zelfstandigheid varkensvleesproducent F. Wellink Lekkerkerk B.V.

Na 6 jaar onderdeel geweest te zijn van de firma ‘Saria’, wordt F. Wellink Lekkerkerk B.V. weer zelfstandig. De varkensvleesproducent bestond in 2019 precies 40 jaar. Voor medewerkers en relaties van het bedrijf verandert door de overname niets.

Hightech veehouderij in natuurgebied

Hightech veehouderij in natuurgebied

Boer Geert Meersschaert en zijn vrouw Kris van Royen produceren ‘présalé’-rundvlees dat ze zelf verkopen. Het vlees komt van runderen die de helft van het jaar grazen in het natuurgebied van het Verdronken land van Saeftinghe in Zeeuws-Vlaanderen. Op hun bedrijf gaat hightech-veehouderij hand in hand met natuurlijke begrazing.

Nederlandse varkenshouders werken samen met PLUS

Nederlandse varkenshouders werken samen met PLUS

Veertien Nederlandse varkenshouders gaan samenwerken met PLUS. Hiermee kiest de supermarktketen voor een eigen, gesloten keten voor vers varkensvlees en -vleeswaren. Samen met leverancier Vion en de varkenshouders uit Good Farming Star-keten wil de supermarkt verder werken aan smaak, dierenwelzijn en milieu.