‘We bezorgen ambachtelijk vlees tegen scherpe prijzen’

9 december 2020 Xandra Veltman

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen. Vandaag deel 2 van deze rondvraag met Bobs Vleeskoerier.

Bezorgen werd ‘hot’ tijdens de eerste lockdown. Hilbert en Corrie Elzinga begonnen echter al in 2006 als Bobs Vleeskoerier met ‘Wij bezorgen Vlees’. Dat bedrijf loopt ­uitstekend, met ruim 2200 klanten in heel Friesland en de Noordoostpolder.

Hilbert ging op z’n zestiende bij een ­slager werken en begon zeven jaar later voor zichzelf. Vier slagerijen had hij; in Heerenveen, Sneek, Oldeborn en ­Harlingen. “Oorspronkelijk was het ‘s morgens altijd druk in de winkels, maar dat verschoof steeds meer naar de middagen. Hoe houd je je mensen dan aan het werk? Ik wilde tussentijds bestellingen klaarmaken. Mijn vrouw bedacht dat we er een bezorgservice bij moesten bieden.”

Zo ontstond Bobs Vleeskoerier, compleet met website. Het werd online zo druk dat Elzinga de fysieke winkels verkocht. Nu heeft hij twee koelwagens en een koelaanhanger, plus een mooie werkplaats om alle bestellingen te verwerken. “Alles is ambachtelijk”, zegt Elzinga trots. “Ik koop nog altijd op dezelfde adressen uitstekend vlees in tegen een scherpe prijs. Ook speciaal vlees, denk aan lamsrack of kalkoen. Zonder winkel zijn de kosten lager en dat komt onze klanten ten goede. We leveren overwegend aan particulieren en rijden vaste routes. Vanaf € 35,- ­bezorgen we gratis. Dat gebeurt vaak, want mensen kopen vaak wat groter in zodat ze een voorraadje hebben.

Elzinga stuurt ongeveer eens per maand een nieuwsbrief met een leuk aanbod, maar maakt verder geen reclame. Ook niet op social media. “Het gaat van mond tot mond. De buren proberen eens een biefstukje en als die zacht, vers en lekker is bestellen ze de volgende keer meer. Kortom, we doen alles op onze eigen manier. ‘Schoenmaker blijf bij je leest,’ zeg ik maar. Ik ben geen rijdende supermarkt, ik verkoop vers vlees en vleesproducten. We gaan ook niet uitbreiden met bestellen buiten ons gebied. De chauffeurs willen ook nog thuiskomen. Je hoeft niet heel groot te zijn om het goed te hebben, als je de kosten maar in de hand hebt.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op'. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 8-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?