“We ontwikkelen nu honderden recepten”

18 mei 2020 Xandra Veltman

Nu we aan huis gekluisterd zijn, biedt buiten eten een prettige afleiding. Zodra het even kan, gaat de barbecue aan. Nieuwe recepten en gerechten zijn daarbij zeer welkom. De slager kan helpen om origineel, lekker en voordelig te barbecueën en om daarbij een horeca-ervaring te evenaren. In het eerste deel van deze rondvraag krijgt Pieter de Ruijter van Degens het woord.

Het is inmiddels geen verrassing meer: ook de jaarlijkse gastvrije barbecue van Degens is afgelast. Met als thema vegetarische en hybride producten, hadden klanten en geïnteresseerden een variëteit aan producten kunnen proeven en veel mogelijkheden en recepten kunnen bekijken. Ook de Vega(n)-Road-Show ligt live stil. Daarbij zouden vertegenwoordigers langskomen om in anderhalf uur te demonstreren hoe je zelf eenvoudig vega(n) producten kunt bereiden.

Maar er is nog niets verloren, zegt commercieel manager Pieter de Ruijter. “We werken keihard om slagers nu op een andere manier bij te staan én om ons voor te bereiden op de ‘post-corona-periode’. We zien veel mogelijkheden. Er is nu meer vraag naar maaltijden. Slagers spelen daarop in met gerechten en pakketten. Een belangrijke kans, zeker als je wekelijks iets nieuws hebt met haast horeca-waardige producten, anders dan de supermarkt. Wij sturen onze klanten daarom wekelijks een nieuwsbrief met nieuwe tips en maaltijdrecepten. Slagers kunnen daar gebruik van maken in hun contact met klanten, ook digitaal. Dat werkt goed. Goed klantencontact, onderscheidend vlees en wisselende menu’s kunnen veel bijdragen aan een goede verkoop.”

Voor de BBQ biedt Degens onder de leus ‘improve your ribs’ vier nieuwe laksauzen voor ribs. American Smokey Joe is nu vrij van toegevoegde gluten; Zoet-Chinees past in de Zhero-serie (zonder additieven) en dan zijn er nog Mild Indonesisch en Hot Thais. Voor meer sappigheid, behoud van de originele vleesstructuur en een zachtere bite kun je de Subliem-Tumbling-Mix Zhero gebruiken. Daarbij lanceert Degens drie nieuwe kruidenmixen, zodat je vrijelijk kunt experimenteren en je eigen smaak kunt creëren. Het staat allemaal in de nieuwe flyer die de klanten van Degens toegestuurd krijgen. En, om terug te komen op vega(n): daarvoor heeft Degens nu een uitgebreide brochure met producten, tips en andere informatie. Dit valt allemaal onder het nieuwe ‘Nextera-concept’.

Daar blijft het niet bij. De Ruijter: “Sinds we overwegend thuis werken, hebben we dagelijks een skype-meeting. Samen ontwikkelen we zo’n tweehonderd nieuwe recepten voor het komende seizoen en breiden we de vega-producten uit. Het blijkt inspirerend om dagelijks af te stemmen. We proberen uit, proeven, kiezen, passen aan - echt mooi! We gebruiken deze tijd goed. Corona raakt veel klanten, maar je moet er mee dealen zolang het duurt.”

Dit is deel 1 van de rondvraag met het thema barbecue. Volgende week volgt deel 2. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 3-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?