Week van de slager succesvol

Slagerij Sanders op een basisschool

De zevende editie van de Week van de Slager vond plaats van 13 tot 17 mei. Het evenement, waarin slagers hun deuren openen voor het publiek, duurde vorig jaar drie dagen. Wegens het succes besloot de organisatie dit jaar om het evenement te verlengen. Met zo’n driehonderd deelnemende slagers was het ook dit jaar weer een succes.

Activiteiten

De week werd geopend in Rijswijk, waar Wilma Daans van de FNV en KNS-directeur Marian Lemson, bijgestaan door Europees slagerskampioen Tessa Moerland, het ceremoniële slagerstouw doorsneden. Na de aftrap gaven studenten van de SVO vakopleiding food een barbecue-demonstratie. De kinderen van een lokale basisschool mochten hierna de resultaten proeven.

Slagers mochten zelf bepalen hoe zij de week wilden invullen. Hierbij ontvingen zij hulp van de organisatie van het evenement, in de vorm van inspiratie maar ook promotiemateriaal. Een aantal slagers koos ervoor om een demonstratie te geven van het uitbenen en verdelen van een rund of varken. Slagerij Pennings uit Veghel organiseerde een herkenningsquiz met verschillende vleessoorten. De deelnemers maakten kans op een barbecuepakket voor vier personen.

Bij een groot aantal slagerijen mochten basisschoolkinderen langskomen voor een rondleiding en workshop. Bij slagerij Lunenburg maakten de kinderen zelf een worstje. Bij slagerij Sanders uit Wijchen bezochten de slagers een basisschool om daar met de kinderen hamburgers te maken.

Een verrassend veelzijdig vak

In de Week van de Slagers kregen de slagers de kans om de ambachtelijkheid, creativiteit en veelzijdigheid van hun vak te laten zien. Het thema was dan ook ‘een verrassend veelzijdig vak’. Met dit thema hoopt de branche het tekort aan toekomstige slagers aan te pakken. De slagers richtten zich op kinderen en jongeren, om hen de waarde van het vak te laten zien. De Week van de Slager bood op Instagram en Youtube een aantal jonge slagers de kans om hun verhaal te doen. Ook besteedden de slagers aandacht aan volwassenen, omdat de sector ook kansen biedt aan zij-instromers. De campagnes op sociale media bereikten 600.000 mensen uit de doelgroepen. Daarnaast besteedden zowel regionale als landelijke media aandacht aan de Week van de Slager.

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Lekker en snel klaar: salades en wraps

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Het is zomer, dus wil de consument niet lang in de keuken staan. Vandaar dat Jan Nederhoed dit keer een aantal gerechten heeft gemaakt, die snel klaar zijn en toch allerlei gezonde ingrediënten bevatten. Het zijn wraps, gevulde pitabroodjes en een heerlijke salade. Makkelijk voor de slager en voor de klanten.

Cordon bleu met kaasspreads

Cordon bleu met kaasspreads

Deze keer gaan we naast vlees ook met kaas aan de gang. De bekendste vleesvariant met kaas is natuurlijk de cordon bleu, een filetlapje gevuld met ham en kaas. Ik heb een mooi stuk varkensvlees hiervoor, maar het kan ook heel goed met kalfsvlees. Je kunt ook kleine ‘vinkjes’ van een laagje smeerbare kaasspread voorzien, of een rollade. Tekst...

Promotiecampagne voor kalfsvlees met Europees geld

Promotiecampagne voor kalfsvlees met Europees geld

Er is een nieuwe Europese promotiecampagne voor kalfsvlees. Onder de noemer Europa smaakt - Kalfsvlees 1 goed idee voor 1000 goede ideeën is de campagne uitgerold in België, Frankrijk en Italië. Europa betaald voor de komende drie jaar mee aan deze campagne.