Deze tijd van het jaar begint het altijd een beetje te kriebelen. In de winkel is het vrij rustig. Het wordt tijd dat de zon eens goed doorbreekt, zodat de barbecues weer van zolder kunnen. De consument houdt de hand angstvallig op de knip en supermarkten zetten een offensief in met scherpe aanbiedingen.

Gelukkig zijn wij slagers van nature positief en optimistisch. Deze 'slappe' tijd geeft ons mooi de kans om bijvoorbeeld onze barbecuefolder up-to-date te maken, het accountantsrapport van 2015 kritisch te bestuderen en te vergelijken met collega's uit de branche en nieuwe recepten uit te proberen. Voor u het weet, heeft u het weer razend druk.

Oude vakboeken

Oud-collega Sip de Vries uit Groningen ruimde laatst zijn kasten op en gaf mij een stapel oude vakboeken en -tijdschriften. Zonde om weg te gooien, nietwaar? Er zat een jubilieumeditie tussen van De Slager uit 1991. Leuk om die door te bladeren; alweer 24 jaar geleden, maar nog steeds actueel. De Nederlandse Ambachtelijke Slagersorganisatie (NAS) kreeg in het 1991 het predicaat 'Koninklijk' en zware poothammen kostten in die tijd 5,10 gulden. Verstegen bracht Picol American op de markt en de heren Schop en Tutert werden door NAS-voorzitter M. Meester benoemd tot ereleden.

Wijze woorden

Tijdens het jubileumseminar op maandag 8 april 1991 hield prof. dr. Anne van der Meiden een betoog over communicatie tussen de slager en de consument. Hij hield zijn luisteraars voor dat het "Het hakblok weer in zicht moet". "Laat maar zien dat u de vakman bent en communiceer dat dan ook! De consument is mondig, heeft een bepaald verwachtingspatroon van u als vakman en het is aan u om u dusdanig te profileren."

Tijdloze woorden, die nog steeds gelden en niets aan glans hebben verloren. Jammer dat ik er toen niet bij was. Ik had geen tijd op mijn manier, was te druk met andere dingen... Een gemiste kans. Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren. Waar de voorjaarskriebels al niet goed voor zijn!

Altijd op de hoogte blijven?