Makkelijk verdiend - Ton Verbeek

Makkelijk verdiend_boek BIB 1-2019

‘We zijn tegenwoordig zo druk met managen en ondernemen, dat we soms vergeten waarom we zo hard werken: om geld te verdienen’, aldus de achterflap van ‘Makkelijk Verdiend’ van Ton Verbeek. Daarom geeft hij tips om – zonder al te veel geld uit te geven en met kleine aanpassingen – meer geld te verdienen. Ton Verbeek geeft in totaal 39 concrete adviezen om meer geld over te houden onderaan de streep. Steeds legt hij uit van wie of waar de tip vandaan komt.

Zijn voorbeelden komen vaak uit situaties die niks met geld te maken hebben. Zo kun je volgens Verbeek leren van het IJslandse voetbalelftal. Hij betoogt namelijk dat ondernemers geen managementboeken moeten lezen (behalve zijn eigen boek dan waarschijnlijk…) of moeten luisteren naar managementgoeroes. “Wie echt zijn prestaties wil opkrikken, kan beter een voetbalwedstrijd van IJsland goed bekijken. Want met amper dertig procent balbezit toch geregeld van grote voetballanden weten te winnen, is pas echt een performance
neerzetten.”

Een ander – in mijn ogen toepasselijker – concreet voorbeeld van Verbeek gaat over het creëren van kansen in een crisis. Veel bedrijven slaan de verkeerde weg in tijdens zo’n periode. Een voorbeeld van een bedrijf dat het goed deed tijdens de crisis is Hyundai. Zij bleven investeren in marketingactiviteiten tijdens de recessie, en ontwikkelden een slim concept om de verkoop te stimuleren. Door in te spelen op de grootste angst van hun klanten tijdens de recessie: de angst om hun baan te verliezen. Hyundai beloofde de kopers dat zij hun nieuwe auto mochten inleveren in de loop van het jaar na aankoop. Zo liep je als klant minder risico. En dat werkte: de verkoop van de Hyundai Sonata steeg met maar liefst 85 procent.

Een onderwerp dat steeds terugkomt in het boek en bruikbaar is voor iedereen met een onderneming: luister naar je medewerkers en klanten. Volgens Verbeek werpen zij de oplossingen van problemen zo in je schoot. Bijvoorbeeld bij de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania. Hier worden zo’n vijftig verbeteringen per werknemer op jaarbasis geïmplementeerd. Mede hierdoor stijgt de productiviteit jaarlijks soms wel met vijftien procent.

Voor wie een eigen onderneming heeft, is dit boek zeker nuttig. Het boek zet je aan het denken over je eigen strategieën en wat je kunt veranderen om je onderneming te laten groeien. Het boek leest makkelijk en is allesbehalve saai door de vele concrete voorbeelden en cijfers die de schrijver er in elk hoofdstuk bijhaalt.

Makkelijk verdiend van Ton Verbeek is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Over charcuterie

Over charcuterie

Na worst, rook, rot en drank komt er nu ook een handleiding voor charcuterie van de hand van Meneer Wateetons. De andere werken van de hand van Meneer Wateetons werden goed ontvangen. Ze werden zowel geprezen om de heldere uitleg en het theoretisch kader als de humoristische inslag.

Nooit meer slachten

Nooit meer slachten

Paul Shapiro onderzoekt de ontwikkeling van de kweekvleesindustrie. Als deze industrie haar doelen behaalt, kan deze volgens Shapiro grote problemen de wereld uit helpen. Shapiro verkent de stand van zaken: hoe is de industrie ontstaan, hoe staat zij er nu voor en welke uitdagingen komt ze nog tegen.

Gildeslager De Waard viert 125-jarig bestaan

Gildeslager De Waard viert 125-jarig bestaan

Begin mei vierde gildeslager De Waard zijn 125-jarig bestaan. In 1894 begon de overgrootvader van de huidige eigenaar, Bram de Waard, zijn slagerij in Yerseke. Al vier generaties wordt het bedrijf van vader op zoon doorgegeven.