Nederland positief over omgekeerde pintransactie

10 november 2017

Bij steeds meer winkels is het mogelijk om het aankoopbedrag via de betaalautomaat op je bankrekening retour ontvangen als je een artikel terugbrengt. Vorig jaar was het bij 12 procent van de winkels mogelijk, nu bij 22 procent. Retourpinnen is inmiddels bij 60 procent van de consumenten bekend. Ongeveer een vijfde van de consumenten heeft er inmiddels gebruik van gemaakt. Het Nederlandse publiek staat in het algemeen positief tegenover de omgekeerde pintransactie en vindt het vooral makkelijk en veilig.

Steeds meer branches

Retourpinnen gebeurt bij steeds meer verschillende branches. De non-food met 29 procent in het derde kwartaal de koploper, gevolgd door mode, woningen en elektro. Warenhuizen bieden ook retourpinnen aan, evenals in de dienstverlening, en bij boeken en tijdschriften, maar ook voor sportverenigingen of bij terugbetalen van de borg. In september introduceerde Lidl als eerste supermarkt in Nederland Retourpinnen in al haar winkels. Het totale aantal Retourpintransacties in september bedroeg 250.039.

Geld direct terug op rekening

De Nederlandse consument ontving in het verleden meestal contant geld bij het retourneren van goederen. Met Retourpinnen krijgen klanten die een aankoop terugbrengen naar de winkel, het geld rechtstreeks teruggestort op hun betaalrekening. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening. Een Retourpinbon met handtekening van de winkelier geeft de garantie dat het bedrag onderweg is. Een Retourpintransactie is mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is betaald. Retourpinnen kan ook als de oorspronkelijke betaling met een betaalpas van iemand anders of een andere bank is gedaan.

Veilig en handig

Door Retourpinnen is er geen contant geld meer nodig bij het terugbrengen van aankopen. Dat biedt voor zowel consumenten als winkeliers voordelen. Zo hoeft een winkelier niet langer grote hoeveelheden contant geld aan te houden en hoeft de consument niet met cash over straat. Zeker bij grotere aankopen, zoals non-food producten, is dat een voordeel.

*Foto: ING Nederland, Flickr

Dit artikel verscheen eerder op: Vismagazine

Altijd op de hoogte blijven?