NVV start offensief voor het Nederlandse varken

11 september 2014 Liza Bruggeling

De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) start een offensief voor het Nederlandse varken. Dat heeft NVV-voorzitter Ingrid Jansen woensdagavond bekend gemaakt tijdens het 20-jarig jubileumfeest van de vakbond.

Jansen presenteerde tijdens het jubileum van de NVV de toekomstvisie met de titel 'Varkens horen bij Nederland'. Deze titel zal de komende jaren ook worden gebruikt tijdens campagnes.

Het Nederlandse varken moet volgens de NVV opnieuw in de markt worden gezet. "Het Nederlandse varken en de Nederlandse varkenshouderij zijn de laatste jaren te veel ondergewaardeerd geweest. Wij willen daar verandering in brengen en het dier én de boer weer de credits geven die zij verdienen", aldus Jansen. "Bovendien willen wij de maatschappij het echte verhaal vertellen over de varkenshouders en de gezinsbedrijven. Nu wordt het beeld te veel bepaald door enkele organisaties die hun eigen agenda voeren."

De NVV vindt dat het Nederlandse varken een gezicht moet krijgen en een merk moet worden waar de burgerconsument bereid is voor te betalen. Het Nederlandse varken bezit alle kenmerken om te worden gepositioneerd als oer-Hollands product. "Het Nederlandse varken is duurzaam, wordt diervriendelijker gehouden dan elders in de wereld, ons varken is het ultieme kringloopdier en onze varkenshouderij loopt met hun productiewijze qua innovatie, kwaliteit, diergezondheid en dierwelzijn voorop in de wereld. Kortom, het Nederlandse varkens is al een concept op zich en zo willen wij het ook in de markt zetten. Nederlandse varkenshouders krijgen op die manier een economisch duurzaam bedrijf", meent Jansen.

Film

De eerste actie om het belang van het Nederlandse varken in ons dagelijks leven en ons dagelijks voedsel te benadrukken is een film die de NVV deze zomer liet maken. Deze film heeft óók als titel 'Varkens horen bij Nederland' en is tijdens het jubileumfeest in première gegaan.

De film wordt de komende jaren op grote schaal vertoond en verspreid in de samenleving. Tevens is het de bedoeling dat er reclame- en voorlichtingscampagnes komen om het Nederlandse varken onder de aandacht van de samenleving en de maatschappij te brengen en te positioneren als merk.

De video heeft in de hoofdrollen de bekende Nederlandse slager Gertjan Kiers van Fontijn Vlees uit Weesp en actrice Laura Woord. Zij laten zien dat het Nederlandse varken een onmisbare plek heeft in ons dagelijkse leven.

Altijd op de hoogte blijven?