Programma Dutch Foodweek bekend

dutch food week

Het programma van de vijfde editie van Dutch Food Week, voorheen Dutch Agri Food Week, is bekend. Het varieert van een kookwedstrijd voor kinderen tot de Startup Challenge georganiseerd door jong talent én gevestigde ondernemers. Van 5 tot en met 16 oktober krijgt heel Nederland, van stad tot platteland, de kans om meer te leren over lekker, veilig en gezond voedsel.

Iedereen wordt iedere dag meerdere keren geconfronteerd met eten. Maar wat eten we nou eigenlijk precies? Hoe komt dit eten op het bord terecht? Met de vraag ‘Wat eten we?’ stelt Dutch Food Week een ‘eenvoudige’ en open vraag die uitnodigt om met elkaar in gesprek te gaan op alle denkbare niveaus in de samenleving. Dat gebeurt op het erf van de boer, de universiteitscampussen in Wageningen, Maastricht en Utrecht, bij innovatieve foodbedrijven, in de bedrijfsrestaurants van het Rijk én op talloze andere locaties in Nederland.

Boeren, koks, wetenschappers, artsen, ondernemers, onderwijs en overheid vullen het inspirerende programma. Met de vernieuwde week zet Dutch Food Week eten in de schijnwerper en delen vertegenwoordigers uit de foodsector hun kennis en kunde. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Dutch Food Week, benadrukt de innovatiekracht van de sector: “We zijn een erkend topspeler in de wereld op het gebied van landbouw - en voedselinnovaties. Onze foodsector levert niet alleen voedsel van een hoge en constante kwaliteit, maar ze produceert en verkoopt dat voedsel ook nog eens met de kleinste impact op natuur, milieu en biodiversiteit. Een sector met ondernemers die steeds weer in staat zijn zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het unieke van Dutch Food Week is dat de hele keten - van boer tot winkelvloer - samenwerkt om een goed beeld te geven van al het moois dat zich in de sector afspeelt.”

Dutch Food Week trapt officieel af op 5 oktober met de opening van de expositie 'Wat eten we?' in samenwerking met de Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg. Hij reisde door het hele land om gezinnen rond etenstijd te portretteren. Van der Burg: “Ik ben mij erg bewust van het belang en de herkomst van ons voedsel. Tijdens het samenstellen van de tentoonstelling groeide mijn belangstelling voor boeren en telers die innovatief met de vraagstukken van vandaag omgaan.” In samenwerking met Wageningen University & Research worden de foto’s voorzien van interessante feiten. De expositie is vanaf de kick-off op 5 oktober tot en met World Food Day op 16 oktober te zien op het buitenterrein van de Mauritskazerne in Ede.

Dutch Food Week zet zich in om de kwaliteit en innovaties van de Nederlandse voedselketen nationaal en internationaal onder de aandacht te brengen. Tijdens de week, die dit jaar duurt van 5 tot en met 16 oktober, belicht het programma de sector in al haar facetten en bouwt Dutch Food Week bruggen tussen consument en alle partijen uit de voedselketen. De organisatie nodigt iedereen uit om de vraag te stellen: ‘Wat eten we?’ en daar zijn of haar antwoord op te vinden. 

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Voedingscentrum introduceert Eetwissel

Voedingscentrum introduceert Eetwissel

Het voedingscentrum introduceert de Eetwissel. Met het gebruik van de Eetwissel zorgt de consument vandaag al beter voor zichzelf en het milieu. Gezond eten is een uitdaging. Grote veranderingen in het eetgedrag zijn moeilijk vol te houden voor de consument. Daarom komt het voedingscentrum met de Eetwissel. Het idee van de Eetwissel is om kleine veranderingen...

Open dagen SVO

Open dagen SVO

SVO vakopleiding food is op zoek naar jonge mensen die een carrière in de foodbranche ambiëren. Daarom organiseert de opleider in november en december op verschillende locaties een open avond. Januari 2019 gaan de open dagen en meeloopweken weer van start. Tijdens de open dagen zijn er proeverijen, demo’s en kunnen belangstellenden...

VanDrie Group lanceert gemaksmerk JAN

VanDrie Group lanceert gemaksmerk JAN

De VanDrie Group heeft haar nieuwe merk JAN voor gemaksproducten gelanceerd. Onder het merk vallen producten als de kalfsburger en pulled kafsvlees. De VanDrie Group wil later nog meerdere gemaksproducten toevoegen aan het assortiment van JAN. Het merk werd tijdens de internationale voedingsmiddelenvakbeurs Sial in Parijs gelanceerd. Gemak en gezond...