Vion: Vraag en aanbod vlees in retail verschilt

19 december 2012

Bij de verkoop van vlees bij retailers lopen het vleesaanbod en de vraag en wensen van consumenten nogal eens uiteen. Vion Food Nederland introduceert de Vion Consumer Monitor om retailers te helpen, hun vleescategorie verder te ontwikkelen.

De Vion Consumer Monitor analyseert per formule data die het gedrag van consumenten verklaren en die concrete mogelijkheden voor groei laten zien.

Schoen vleesafdeling

Een schone en nette vleesafdeling blijkt voor de consument hét belangrijkst bij het kopen van vlees, nog vóór een goede kwaliteit en prijs. Dat antwoordden ze in het onderzoek op de vraag waar ze op letten bij de aankoop van vlees.

Een ‘schone vleesafdeling’ wordt door consumenten zeer verschillend beoordeeld. Wel stellen ze dat een aantal retailers de netheid niet op orde heeft. Er zijn retailketens waarbij slechts de helft van de eigen klanten hier tevreden over is.

Duurzaamheid

De Consumer Monitor van Vion toont tevens hoe de consument vindt dat de retailer scoort op het gebied van duurzaamheid. Ook hierover liggen de perceptie van consumenten en retailers soms behoorlijk ver uiteen.

Bij het kopen van vlees denkt de consument bij duurzaamheid vooral aan de ‘eigen duurzaamheid’, bijvoorbeeld het voorkomen van verspilling.

Klein-/grootverpakking

Ook in het aanbod van retailers en de vraag van consumenten zitten verschillen. Veel retailers leggen in hun vleescategorie de nadruk op voordeel- en grootverpakkingen, om zich zo te onderscheiden in prijs.

De Vion Consumer Monitor laat juist zien dat een goed assortiment kleinverpakkingen belangrijker wordt gevonden dan een goed assortiment grootverpakkingen. Iets waar retailers rekening mee moeten houden, zeker omdat het aanbod aan kleine huishoudens de komende jaren nog fors toeneemt.

Door de kwalitatieve data uit de Consumer Monitor te koppelen aan bijvoorbeeld kwantitatieve aankoopdata van vlees van 1800 huishoudens binnen het GfK-huishoudpanel, worden nieuwe inzichten verschaft, stelt Vion.

Altijd op de hoogte blijven?