Trends in food

marc-300x232

De consument gaat meer vegetarisch eten en laat vlees links liggen. Ik denk dat mensen zeker minder vlees eten maar wel steeds meer voor kwaliteit gaan. En voor andere vleesdelen en vleessoorten, dus meer wild en gevogelte. Kip groeit al jaren en zeker ook de andere rassen dan alleen de platte NL-kip. Mensen waarderen een mooi stukje vlees, met zorg geslacht en schoongemaakt, vers van het mes van de slagershand, de vakman. En soms een stuk bestorven en gerijpt vlees in een mooie rijpingskast van uit de winkel.

Het draait allemaal om beleving, de klant wil vermaakt worden, niet alleen in de winkel, maar ook in de mond. Een reisje op je bord, van verschillende structuren en smaken, met combinaties van vlees. Zelfs voor de horeca zijn er trio’s te koop van wild en gevogelte; van wildzwijn, parelhoen en hertenbiefstuk tot verschillende bereidingen van wild, stoof, gekonfijt en rosé gebraden. Mensen verrassen is waar het om draait. Ik denk dat de consument zeker ook alternatieve eiwitproducten zoekt, maar voordat wij overstappen op zeewier-, algen- of insectenburgers moet er toch nog heel veel gebeuren. Een andere structuur en mondgevoel is iets waar mensen niet snel aan zullen wennen. De bestaande vega-producten worden steeds beter, echter schrik ik vaak van de gezochte smaken en de rare combinaties die je met een regulier ingrediënt niet snel zou bedenken.

Daarbij blijft het vreemd dat de vega-producten nog altijd blijven lijken op vleesproducten: schnitzels, gehaktballen, burgers, balletjes.... Ik begrijp het niet. Is dit omdat de huidige consument dit wil of omdat de leverancier nu eenmaal de vormplaat heeft liggen voor het eerdere vleesproduct? Wanneer komt er eens een lijn met vega-producten met andere vormen en namen? De leukste blijft vegetarisch geruld gehakt. Gelukkig, als vakman komen de mensen bij jullie in de zaak voor een mooi stukje ambacht en eerlijk verwerkt product.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het...

Leverworstmerk Kips brengt vier vega-producten op de markt

Leverworstmerk Kips brengt vier vega-producten op de markt

  Zwanenberg Food Group breidt het assortiment van het leverworstmerk Kips uit met vier vega-producten. Dit zijn vegetarische leverworst, paté, smeerleverworst en filet americain. De producten worden voorlopig een jaar lang exclusief via Albert Heijn aangeboden.   Het merk Kips is vooral bekend van de leverworst en andere...

Mora en De Vegetarische Slager werken samen aan vegasnacks

Mora en De Vegetarische Slager werken samen aan vegasnacks

Snackfabrikant Mora werkt samen met De Vegetarische Slager om een lijn vegetarische snacks op de markt te brengen. Begin volgend jaar liggen de eerste snacks in de winkel. Vega van Mora Het zal weinig mensen ontgaan zijn: vega is hip en steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. Het is daarom nogal verbazend dat vleessnackproducent...