Trends in food

marc-300x232

De consument gaat meer vegetarisch eten en laat vlees links liggen. Ik denk dat mensen zeker minder vlees eten maar wel steeds meer voor kwaliteit gaan. En voor andere vleesdelen en vleessoorten, dus meer wild en gevogelte. Kip groeit al jaren en zeker ook de andere rassen dan alleen de platte NL-kip. Mensen waarderen een mooi stukje vlees, met zorg geslacht en schoongemaakt, vers van het mes van de slagershand, de vakman. En soms een stuk bestorven en gerijpt vlees in een mooie rijpingskast van uit de winkel.

Het draait allemaal om beleving, de klant wil vermaakt worden, niet alleen in de winkel, maar ook in de mond. Een reisje op je bord, van verschillende structuren en smaken, met combinaties van vlees. Zelfs voor de horeca zijn er trio’s te koop van wild en gevogelte; van wildzwijn, parelhoen en hertenbiefstuk tot verschillende bereidingen van wild, stoof, gekonfijt en rosé gebraden. Mensen verrassen is waar het om draait. Ik denk dat de consument zeker ook alternatieve eiwitproducten zoekt, maar voordat wij overstappen op zeewier-, algen- of insectenburgers moet er toch nog heel veel gebeuren. Een andere structuur en mondgevoel is iets waar mensen niet snel aan zullen wennen. De bestaande vega-producten worden steeds beter, echter schrik ik vaak van de gezochte smaken en de rare combinaties die je met een regulier ingrediënt niet snel zou bedenken.

Daarbij blijft het vreemd dat de vega-producten nog altijd blijven lijken op vleesproducten: schnitzels, gehaktballen, burgers, balletjes.... Ik begrijp het niet. Is dit omdat de huidige consument dit wil of omdat de leverancier nu eenmaal de vormplaat heeft liggen voor het eerdere vleesproduct? Wanneer komt er eens een lijn met vega-producten met andere vormen en namen? De leukste blijft vegetarisch geruld gehakt. Gelukkig, als vakman komen de mensen bij jullie in de zaak voor een mooi stukje ambacht en eerlijk verwerkt product.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Op een dinsdagmiddag in januari is het bomvol in de werkplaats van Slagerij Van Asch in Soest. Met een specifieke reden: de slagers van Gelderblom oriënteren zich op vegetarische producten.

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.

Week zonder Vlees biedt kansen

Week zonder Vlees biedt kansen

Meestal gaat het er hard aan toe in de discussie over wel of geen vlees eten. Vegetariërs lijken vlees eten soms bijna misdadig te vinden en verstokte vleeseters zetten ook de hakken in het zand. Tijdens de Week zonder Vlees afgelopen maart merkte ik eindelijk dat de discussie breder werd. Er was minder emotie en meer constructieve dialoog. Verschillende...