Blog

Trends in food

Marc VeltmanDe consument gaat meer vegetarisch eten en laat vlees links liggen. Ik denk dat mensen zeker minder vlees eten maar wel steeds meer voor kwaliteit gaan. En voor andere vleesdelen en vleessoorten, dus meer wild en gevogelte. Kip groeit al jaren en zeker ook de andere rassen dan alleen de platte NL-kip. Mensen waarderen een mooi stukje vlees, met zorg geslacht en schoongemaakt, vers van het mes van de slagershand, de vakman. En soms een stuk bestorven en gerijpt vlees in een mooie rijpingskast van uit de winkel.

Het draait allemaal om beleving, de klant wil vermaakt worden, niet alleen in de winkel, maar ook in de mond. Een reisje op je bord, van verschillende structuren en smaken, met combinaties van vlees. Zelfs voor de horeca zijn er trio’s te koop van wild en gevogelte; van wildzwijn, parelhoen en hertenbiefstuk tot verschillende bereidingen van wild, stoof, gekonfijt en rosé gebraden. Mensen verrassen is waar het om draait. Ik denk dat de consument zeker ook alternatieve eiwitproducten zoekt, maar voordat wij overstappen op zeewier-, algen- of insectenburgers moet er toch nog heel veel gebeuren. Een andere structuur en mondgevoel is iets waar mensen niet snel aan zullen wennen. De bestaande vega-producten worden steeds beter, echter schrik ik vaak van de gezochte smaken en de rare combinaties die je met een regulier ingrediënt niet snel zou bedenken.

Daarbij blijft het vreemd dat de vega-producten nog altijd blijven lijken op vleesproducten: schnitzels, gehaktballen, burgers, balletjes…. Ik begrijp het niet. Is dit omdat de huidige consument dit wil of omdat de leverancier nu eenmaal de vormplaat heeft liggen voor het eerdere vleesproduct? Wanneer komt er eens een lijn met vega-producten met andere vormen en namen? De leukste blijft vegetarisch geruld gehakt. Gelukkig, als vakman komen de mensen bij jullie in de zaak voor een mooi stukje ambacht en eerlijk verwerkt product.

Over Marc Veltman

Marc Veltman is eigenaar van Puur Veltman en begonnen als kok in de betere restaurants: Krasnapolsky, d’Vijff Vlieghen en Vermeer (sterrenzaak) waar hij de liefde voor verse en pure ingrediënten opbouwde. Met deze kennis van hoe producten puur zouden moeten smaken is hij de levensmiddelenindustrie ingerold, waar hij in de avonduren de HAS in Den Bosch heeft gevolgd. Passie voor eerlijke en pure voeding ligt in zijn hart. De eenvoud van smaak en de kunst van het weglaten van overbodige ingrediënten (smaakherrie) is in zijn ogen een must.

Bekijk alle berichten van Marc Veltman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *