‘Ook jongeren weten mijn slagerij te vinden’

Alex van Deursen_VLE 6-2020

Foto: Alex van Deursen

Twee jaar geleden haalde Alex van Deursen zijn slagersdiploma’s bij SVO vakopleiding food en een jaar daarna opende hij al zijn eigen slagerij: Keurslager Meat Monkey in Cuijk. Eindelijk kan de ondernemer zijn vernieuwende ideeën in de praktijk brengen. De coronamaanden is Meat Monkey relatief goed doorgekomen. “Ik wil vooral vooruitstrevend blijven.”

Jaren werkte Alex van Deursen als kok, maar vier jaar geleden besloot hij te switchen. Hij wilde meer weten over vlees en ging aan de slag bij een slagerij in Schaijk. Zijn baas stelde na een maand al voor om een slagersopleiding bij SVO te gaan doen. Alex: “Dat vond ik een prima idee, want het slagersvak is het mooiste wat er is. Ik ben met mijn handen bezig, adviseer klanten en bedenk creatieve producten. Klanten kunnen me alles vragen, ik verzin ter plekke complete gerechten. Zelfs in het weekend sta ik thuis te hobbyen en nieuwe producten te ontwikkelen.”

Vooruitstrevend en eigenwijs

Alex rondde twee mbo-opleidingen van SVO af: Productiemedewerker slagerij en Verkoopspecialist slagerij. De kans om een eigen zaak te beginnen kwam een jaar na het behalen van zijn laatste diploma. “Mijn baas wist dat ik voor mezelf wilde beginnen en vertelde dat er een mooie slagerij in Cuijk te koop stond. Een eigen zaak past bij mij. Ik wil vooruitstrevend zijn en ben te eigenwijs om van iemand aan te nemen dat een nieuw idee niet werkt. Ik wil het zelf uitproberen en als het niet slaagt, dan heb ik er in elk geval van geleerd.”

Gewaagde naam

Alex nam de slagerij over en veranderde de naam in Keurslager Meat Monkey. Die naam werd gemengd ontvangen door bestaande klanten en door de branche. “Ook daarin was ik weer eigenwijs,” lacht Alex. “Ik wil ook graag een jongere doelgroep aanspreken en dat begint met de naam. Ik dacht: als ik maar zorg dat onze producten top blijven, dan komen de bestaande klanten wel terug. Dat heeft goed uitgepakt, want de oude garde klanten is gebleven en veel nieuwe mensen zijn erbij gekomen. Dat komt ook door ons aanbod. Ik doe veel met barbecue en bedenk daar zelf de mooiste producten voor. Ook vegetarische producten maken we, want daar is veel vraag naar. Daar komen mensen uit de verre omtrek op af.”

Slagersvak mag niet uitsterven

Toen de coronacrisis begon, kreeg Alex het even benauwd. Hij had veel geïnvesteerd en de nieuwe zaak liep net goed. “Toch zijn we er goed doorheen gekomen,” zegt hij. “We kunnen nu verder gaan bouwen. In de toekomst wil ik ook aan de slag met het opleiden van medewerkers. Ik heb bij SVO de basis van het slagersvak geleerd en me in de praktijk verder ontwikkeld. Die combinatie is sterk. Opleiden is ook belangrijk voor het behoud van het slagersvak, omdat het mensen enthousiast kan maken voor het ambacht. Belangrijk, want de slager mag niet uitsterven.”