FSIN: Supermarkten en speciaalzaken profiteren van coronacrisis

supermarkt-pixabay

Foto: Pixabay

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de maatschappij en de economie. Ook de verschillende foodkanalen merken de effecten. Terwijl de horeca grote omzetklappen oploopt, zien de supermarkten een flinke stijging van de omzet. Ook speciaalzaken als de bakker, slager en slijter kunnen profiteren. Dat meldt FSIN

Op de website publiceert het kennisplatform FSIN een "eerste voorzichtige inschatting van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector". Volgens het onderzoeksbureau heeft de coronacrisis directer en heviger consequenties hebben dan de crisis uit 2008. Voor de totale foodservicesector voorspelt het FSIN een omzetverlies van bijna 2,5 miljard euro als gevolg van de coronacrisis. Bij de horeca vallen de grootste klappen, daar verdwijnt minimaal 1,7 miljard euro.

Supermarkt

Door de sluiting van de horeca groeit de thuisconsumptie met ruim 1,8 miljard euro. Hier profiteren vooral de supermarkten van. FSIN verwacht dat de omzet van de supermarkt stijgt met bijna 1,7 miljard euro. Twee maanden lang draaien de supermarkten recordomzetten. Dit komt deels doordat de consument niet of minder buiten de deur eet en deels door hamstergedrag.

Speciaalzaken

Ook speciaalzaken, zoals bakkerijen, slagerijen en slijterijen, kunnen profiteren van de crisis en gedurende een aantal maanden van het jaar een omzetstijging tegemoet zien. Maar FSIN verwacht dat deze in totaal toch omzet inleveren, omdat de markten en boerderijwinkels flink door de crisis getroffen worden.

Horeca en fastservice

De horeca in Nederland krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Fastservice heeft het minst slechte scenario voor de boeg. De drempel is laag en er wordt veel bezorgd en na de zware maanden maart en april, kan een en ander vanaf mei weer bergopwaarts gaan. Bezorgrestaurants blijven, mits ze open kunnen blijven, goede cijfers draaien. 

Bron: FSIN

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Komkommertijd

Komkommertijd

Vaak is de vakantieperiode een beetje slappe tijd. Of eigenlijk zou ik nu moeten zeggen ‘was’. Bedrijven en scholen gingen dicht en veel vaste klanten gingen op vakantie. Het was dan ook beslist niet ongebruikelijk dat de slagerij een paar weken dichtging.

‘Ook jongeren weten mijn slagerij te vinden’

‘Ook jongeren weten mijn slagerij te vinden’

Twee jaar geleden haalde Alex van Deursen zijn slagersdiploma’s bij SVO vakopleiding food en een jaar daarna opende hij al zijn eigen slagerij: Keurslager Meat Monkey in Cuijk. Eindelijk kan de ondernemer zijn vernieuwende ideeën in de praktijk brengen. De coronamaanden is Meat Monkey relatief goed doorgekomen. “Ik wil vooral vooruitstrevend blijven.”

Dubbel

Dubbel

Op sommige dagen voelt het zo dubbel. Gewoon je werk doen terwijl de wereld onder een pandemie gebukt gaat. Geen kus voor mijn moeder, wel bijeenkomsten met meer dan vijftig mensen, van wie ik een groot deel niet ken.