Project Geit zet rosé geitenbokvlees op het menu

19 december 2019
Foto: Xandra Veltman

Vier jaar geleden startte ZLTO, samen met melkgeitenhouders, horeca en Ruig wild & gevogelte, de promotie van geitenbokkenvlees. Een flinke investering, ook voor de fokkers. Mét kansen voor de slager. Het project blijkt geslaagd – mét het risico ten onder te gaan aan het eigen succes.

Het lijkt simpel: ruim de helft van de geitenlammeren is bok. Het kost de geitenhouder geld om een pasgeboren bokje te ruimen, en het druist in tegen alle logica van dierenwelzijn en duurzaamheid. Bovendien is geitenbokken lamsvlees heerlijk van smaak en structuur, nóg beter dan schaap, vinden veel chef-koks. Dus opfokken en opeten maar?

Investeren

Voor de geitenhouders betekent het opfokken investeren en dat kost een gemiddeld bedrijf gauw zesduizend euro per jaar. Ook Koninklijke Ruig, die het vlees in- en verkoopt, legt er geld op toe. Ruig zag de omzet de laatste jaren stijgen, maar heeft er een rem op gezet omdat ...

Meer weten over 'Project Geit' en de Masterclass Bokkenvlees? Lees dan het complete artikel van Xandra Veltman online of in Vlees+ 7-2019. Nog geen abonnee? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €49,99 ex BTW voor het eerste jaar!  Abonneer nu!

Altijd op de hoogte blijven?