Slager Goënga: 'Texels lamsvlees gewild

13 augustus 2012 Edwin Rensen

DEN HOORN - De omzet van het Texelse lamsvlees is in 2008 gestegen met 10%, terwijl de prijzen voor dit vlees gelijk zijn gebleven. Reden van de groei: het Texelse lamsvlees profileert zich sterk als streekproduct door het keurmerk Waddengoud.

DEN HOORN - De omzet van het Texelse lamsvlees is in 2008 gestegen met 10%, terwijl de prijzen voor dit vlees gelijk zijn gebleven. Reden van de groei: het Texelse lamsvlees profileert zich sterk als streekproduct door het keurmerk Waddengoud.

In de huidige crisis is de groei opmerkelijk, want het Texelse lamsvlees met Waddengoud-keurmerk is juist duurder dan ander lamsvlees, meldt Food Holland. ‘Toch betalen mensen graag de prijs voor een lamsboutje waarvan ze weten dat het lam op Texel is geboren, heeft geleefd en is geslacht. Dit spreekt tot de verbeelding van de consument’, aldus Minne Goënga van Specialiteitenslagerij Goënga. De groei kwam met name door toeristen en restaurantbezoekers op Texel.

Marc van Rijsselberghe van Waddengoud is ook voor 2009 optimistisch: 'Wij verwachten dat veel Nederlanders door de crisis dicht bij huis blijven in de vakantie. Dit betekent veel toeristen op Texel en veel aandacht voor het Texelse lamsvlees.’ Van Rijsselberghe ziet ook kansen in de rest van Nederland. ‘Eind 2008 heeft Golden Tulip Papendrecht het Texelse lamsvlees op de kaart gezet. Dit is nog maar het vijfde bedrijf op het vaste land, waartoe nu drie restaurants, een cateraar en een slager behoren. Hier kunnen er nog veel meer bij.’

 

 

Altijd op de hoogte blijven?