Zevende editie Week Zonder Vlees krijgt nieuw jasje

17 januari 2024 Redactie Food

Dit jaar vindt voor de zevende keer de Nationale Week zonder Vlees plaats. Deze campagne moedigt van 4 tot en met 10 maart 2024 consumenten aan om minder vlees te eten en meer plantaardig. In 2023 besloot de Europese Unie om de Europese uitrol van deze campagne te steunen en daarom kiest de organisatie voor een nieuwe uitstraling.

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Het uiteindelijke doel is om te bereiken dat meer mensen op lange termijn vaker voor vega(n) kiezen.

Europese uitrol

Aan de laatste editie deden 2.7 miljoen Nederlandse deelnemers in 2023 mee. Vanwege het succes van de campagne besloot de Europese Unie in 2023 om deze financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal.

België was het eerste Europese land waar de campagne werd uitgerold. Hier vond de Week Zonder Vlees oktober 2023 plaats. Mede dankzij veel aandacht in de media bereikte deze eerste editie 27 procent van de Belgen en deden ruim 300.000 mee. 85 procent gaf aan na de campagne blijvend minder vlees te eten en 12 procent wil er helemaal mee te stoppen. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “We zijn enorm blij met de resultaten van België. We hebben met minimale middelen een maximaal resultaat behaald, ondanks de cultuurverschillen en tweetaligheid. Dit geeft veel goede moed voor Denemarken en Duitsland die voor dit najaar op de planning staan.”

Nieuwe huisstijl

Vanwege deze Europese uitbreiding past de organisatie ook de huisstijl aan “voor een nieuwe, Europees brede uitstraling”. De Week zonder Vlees verandert de kleur. Fris groen in plaats van biggetjesroze. “Ons doel is om een zo inclusief mogelijke campagne te creëren waardoor heel Europa zich aangesproken voelt. Met deze vernieuwde huisstijl moderniseren we de campagne niet alleen in Nederland, maar creëren we ook herkenbaarheid over de grens”, aldus Boerdam. Deze nieuwe huisstijl is vanaf nu ook zichtbaar in Nederland ter promotie van de zevende editie die van 4 t/m 10 maart plaats zal vinden.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?