Metamorfose voor Keurslagerij Van der Meer in Roelofarendsveen

Emondt KMI_Keurslagerij Van der Meer_adv VLE5-2021_1

“De indeling van het pand is nu veel logischer geworden.”

Keurslagerij Van der Meer in Roelofarendsveen heeft een ware metamorfose ondergaan. De werkruimte is veel efficiënter ingericht. Voor de klanten is er meer winkelruimte ontstaan én meer zelfbediening. Hiermee willen de broers John, Marco en Patrick van der Meer echt knallen. “We bieden verse specialiteiten en gemaksproducten. Ons assortiment varieert niet alleen per dag, maar soms ook per dagdeel.”

Foto's: Emondt-KMI

Keurslagerij Van der Meer, met een vestiging in Roelofarendsveen en een in Nieuw-Vennep, wordt gerund door de broers John, Marco en Patrick. Zij behoren tot de vierde generatie van het familiebedrijf. “Het bedrijf is al sinds 1913 in onze familie”, blikt John van der Meer terug. “Sinds ruim achttien jaar hebben we naast ons moederbedrijf in Roelofarendsveen een tweede vestiging in Nieuw-Vennep.” Dat was een heel bewuste keuze. “We hadden net onze worstmakerij vernieuwd en konden de extra productie aan.”

In januari dit jaar is de winkel in Roelofarendsveen verbouwd. Voor de nieuwe inrichting werd Emondt – KMI ingeschakeld met Van Ledden Bouw als aannemer. “Zij hebben ook onze vorige winkel in Nieuw-Vennep verbouwd. Dat is ons heel goed bevallen, dus de keuze was voor ons makkelijk. Al snel kwamen we tot goede afspraken en zijn we samen gaan kijken hoe wij de nieuwe winkel het beste konden vormgeven.”

Verbeterde indeling

Emondt KMI_Keurslagerij Van der Meer_adv VLE5-2021_2

“Klanten vinden het prettig om met een mandje door de winkel te lopen en allerlei lekkere dingen mee te pakken.”

“Door de jaren heen zijn er diverse extra werkplekken gecreëerd. Daardoor liep alles een beetje door elkaar heen. Natuurlijk werd er 25 jaar geleden nog niet zoveel gekookt als nu en we wilden graag extra kookruimte. Doordat we ook veel maaltijden voor instellingen maken, hadden we ook behoefte aan meer opslagruimte.”

De indeling van het pand is nu veel logischer geworden. “We hebben een aparte ruimte voor het koken en voor de bewerking van vers vlees. Daardoor kunnen we de temperatuur heel goed regelen. We hebben onze vriescel vergroot en de koel- en vriescel een ander plekje ge­geven. De logistiek in het bedrijf is nu heel goed verzorgd en dat werkt erg prettig. Vroeger hadden we de werk­ruimte weggestopt. Nu mag alles gezien worden. Dat is ook leuk voor de klanten.”

Meer verkoopruimte

Ook de inrichting van het klantgedeelte is veranderd. “Dit gedeelte is groter geworden. Vroeger wilden we de winkel niet te groot maken, omdat we knusheid wilden uitstralen. Inmiddels zijn we aan de schaalgrootte gewend en vinden we het prettig om meer verkoopruimte te hebben en in het zicht van de klant te werken.”
“Om ons te oriënteren hebben we verschillende winkels bekeken die recent verbouwd zijn. Zo hebben we leuke ideeën opgedaan. Bij een collega-slager zagen we een witte toonbank. We hebben deze kleur als uitgangspunt genomen voor de rest van de inrichting. De kleuren zijn licht in combinatie met grijs en houttinten. Voor het contrast hebben we een zwart rek geplaatst waarop we onze wijnen presenteren.’

Variatie in zelfbediening

Emondt KMI_Keurslagerij Van der Meer_adv VLE5-2021_3

“Klanten vinden het prettig om met een mandje door de winkel te lopen en allerlei lekkere dingen mee te pakken.” De extra zelfbediening is niet in de plaats gekomen van het klantencontact, benadrukt de slager. “Hier zetten wij juist extra op in. We blijven met onze mensen in gesprek gaan.”

In het zelfbedieningsgedeelte wil Van der Meer echt uitpakken met verse kwaliteitsproducten, zoals verse soepen, wraps en maaltijdsalades. “Vroeger verkochten we deze alleen in het weekend en nu worden er zo’n tien tot vijftien maaltijdsalades per dag verkocht.” Het zelfbedieningsmeubel wordt volgens de slager echt voor de spe­cialiteiten gebruikt. Variatie is daarbij het sleutelwoord. “Door de week hebben de mensen het druk. Daarom bieden we dan veel maaltijden aan en vlugklaar-producten, zoals slavinken en verse worst, per twee en per drie stuks verpakt. In het weekend willen de mensen uitgebreid koken of juist heel gemakkelijk eten. Dan pakken we uit met shoarmapakketten, spareribs en heerlijke Smulboxen en Smulstenen. Ons assortiment varieert daardoor per dag. En soms is het assortiment in de ochtend en middag zelfs verschillend.”

HARDloper

De absolute hardloper van Keurslagerij Van der Meer is grillworst. “Eigenlijk gaat er geen klant de winkel uit zonder een stuk grillworst meegenomen te hebben. We hebben nu in het midden van de toonbank een hele centrale plek gecreëerd; klanten kunnen niet meer om onze – vaak nog warme – grillworst heen.”

In de toekomst willen de drie ondernemers de klanten blijven verrassend met heerlijke lekkernijen. “Mensen komen speciaal voor onze grillworst naar ons toe, maar het is de uitdaging om ieder product onderscheidend te maken. We willen de komende tijd de puntjes op de i zetten en gaan knallen.”

Emondt KMI logo_klein

Prinsenweide 13-25
7317 BA Apeldoorn
www.emondt.nl