Delen

Marc Veltman

Veel mensen gaan anders eten. Eten neemt langzaam een andere vorm aan in ons leven, vooral in de weekeinden en tijdens de feestdagen. Wij willen steeds meer delen en niet alleen via Facebook, instagram of Twitter. Maar ook als wij met elkaar eten en drinken.

Wij praten over de meest mooie smaken, van biertjes in plaats van pils en zelfs van alcoholvrije drankjes. Voor elke gelegenheid is er wel een product dat aansluit op onze behoefte of ons gevoel. Je ziet ook vele soorten restaurants ontstaan, van avondvullend tot even een klein hapje.

Daarom is het misschien extra leuk om te zien dat er ook steeds meer ideeën en gerechtjes zijn met een heel hoog smaakgehalte die zich perfect lenen voor een tapas, sushi of pinchos. De meest feestelijke combinaties van vega, vis, vlees en zelfs fruit. Dit is voor de vakman een mooie gelegenheid om te laten zien wat hij in huis heeft.

Een pinchos is niks anders dan een broodje met heerlijk beleg, van heel simpel tot complex, maar wel echte smaakbommetjes. Denk aan een broodje knolselderijsalade en een sterksmakende salami en een fris semi-gedroogd tomaatje. Ja zo makkelijk kan het zijn, kijk in je winkel en zorg dat je altijd een combinatie maakt met een of twee verse ingrediënten.

Help de consument met ideeën op papier, maar maak ook een mooie schaal met hoe het eruit ziet en beter nog: om te laten proeven. Nog een voorbeeld: een broodje met een rolletje van rosbief met witte koolsalade en truffelmayonaise. Maar ook een heerlijk Japans hapje met gebakken knoflook, soja in rosbief gerold met een zwarte sesam. Zorg dat je afwisseling biedt van luxe naar simpel, zo kun je voor bijna elke klant een oplossing bieden.

Als je het met liefde presenteert kun je het op drie niveaus verkopen. Alleen je eigen producten met leuke receptjes op papier of je eigen producten en alle andere ingrediënten zodat de consument het thuis vers kan maken. De derde mogelijkheid is kant en klaar, dan verkoop je hele schalen met heerlijke hapjes. Het draait in onze maatschappij om delen en zorg dat je mee mag delen als vakman.

Ik wens jullie allemaal een hele mooie decembermaand en vergeet niet: delen is vermenigvuldigen.

Marc Veltman
www.puurveltman.nl
@puurveltman/@puursmaakmakers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
(Girl)power op de IFFA

(Girl)power op de IFFA

Van 4 t/m 9 mei staat Messe Frankfurt in het kader van de vleesindustrie. De IFFA is de grootste internationale vleesbeurs ter wereld. Vooral voor de industrie, maar deze editie is de volledige keten aanwezig, van slacht tot verpakken. Maar ook is er de finale van de International Young Butchers Competition (IYBC).

Boucherie Rosalyce: Slagers met stropdas

Boucherie Rosalyce: Slagers met stropdas

In Frankrijk gaan gastronomie, delicatessen en traiteur hand in hand. Slagerij Rosalyce, in Charmeil vlakbij Vichy, is een walhalla voor de fijnproever. De winkel verkoopt tal van kwalitatief hoogwaardige en luxe producten. Daarbij hoort geen slager in een witte jas, maar een keurig overhemd met stropdas. Eigenaar Stéphane Theriaud vertelt over zijn...

IFFA 2019 start komend weekend

IFFA 2019 start komend weekend

Over twee dagen start in Frankfurt IFFA 2019. Op deze internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen van 4 tot en met 9 mei industrie, handel en slagers bijeen onder het thema Meet the Best. Tijdens IFFA vindt op 5 mei de finale van de International Young Butchers Competition plaats.