Delen

Marc Veltman

Veel mensen gaan anders eten. Eten neemt langzaam een andere vorm aan in ons leven, vooral in de weekeinden en tijdens de feestdagen. Wij willen steeds meer delen en niet alleen via Facebook, instagram of Twitter. Maar ook als wij met elkaar eten en drinken.

Wij praten over de meest mooie smaken, van biertjes in plaats van pils en zelfs van alcoholvrije drankjes. Voor elke gelegenheid is er wel een product dat aansluit op onze behoefte of ons gevoel. Je ziet ook vele soorten restaurants ontstaan, van avondvullend tot even een klein hapje.

Daarom is het misschien extra leuk om te zien dat er ook steeds meer ideeën en gerechtjes zijn met een heel hoog smaakgehalte die zich perfect lenen voor een tapas, sushi of pinchos. De meest feestelijke combinaties van vega, vis, vlees en zelfs fruit. Dit is voor de vakman een mooie gelegenheid om te laten zien wat hij in huis heeft.

Een pinchos is niks anders dan een broodje met heerlijk beleg, van heel simpel tot complex, maar wel echte smaakbommetjes. Denk aan een broodje knolselderijsalade en een sterksmakende salami en een fris semi-gedroogd tomaatje. Ja zo makkelijk kan het zijn, kijk in je winkel en zorg dat je altijd een combinatie maakt met een of twee verse ingrediënten.

Help de consument met ideeën op papier, maar maak ook een mooie schaal met hoe het eruit ziet en beter nog: om te laten proeven. Nog een voorbeeld: een broodje met een rolletje van rosbief met witte koolsalade en truffelmayonaise. Maar ook een heerlijk Japans hapje met gebakken knoflook, soja in rosbief gerold met een zwarte sesam. Zorg dat je afwisseling biedt van luxe naar simpel, zo kun je voor bijna elke klant een oplossing bieden.

Als je het met liefde presenteert kun je het op drie niveaus verkopen. Alleen je eigen producten met leuke receptjes op papier of je eigen producten en alle andere ingrediënten zodat de consument het thuis vers kan maken. De derde mogelijkheid is kant en klaar, dan verkoop je hele schalen met heerlijke hapjes. Het draait in onze maatschappij om delen en zorg dat je mee mag delen als vakman.

Ik wens jullie allemaal een hele mooie decembermaand en vergeet niet: delen is vermenigvuldigen.

Marc Veltman
www.puurveltman.nl
@puurveltman/@puursmaakmakers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Hoe veilig is de website van de slager?

Hoe veilig is de website van de slager?

Online veiligheid wordt steeds belangrijker vanwege de vele hackers en internetcriminelen. Dit geldt met name voor websites waar bezoekers hun persoonlijke gegevens achterlaten. Hoe zit het met de beveiliging van de website van slagers?

De passie van Dario Cecchini

De passie van Dario Cecchini

De worstmakers van Brandt & Levie leerden het vak van de Italiaanse slager Dario Cecchine. Onlangs was hij in Nederland voor een lunch bij Brandt & Levie met zo'n vijftig slagers. Onder het genot van porchetta, één van Dario’s specialiteiten, spraken de slagers over de toekomst.

Hoe gingen de slagers om met de hitte?

Hoe gingen de slagers om met de hitte?

De tweede hittegolf van het jaar was vorige week een feit. Het was extreem warm, het kwik steeg zelfs boven de veertig graden. Ondanks de hitte ging het werk bij de slager gewoon door. Hoe gingen zij om met de warmte?