Delen

Marc Veltman

Veel mensen gaan anders eten. Eten neemt langzaam een andere vorm aan in ons leven, vooral in de weekeinden en tijdens de feestdagen. Wij willen steeds meer delen en niet alleen via Facebook, instagram of Twitter. Maar ook als wij met elkaar eten en drinken.

Wij praten over de meest mooie smaken, van biertjes in plaats van pils en zelfs van alcoholvrije drankjes. Voor elke gelegenheid is er wel een product dat aansluit op onze behoefte of ons gevoel. Je ziet ook vele soorten restaurants ontstaan, van avondvullend tot even een klein hapje.

Daarom is het misschien extra leuk om te zien dat er ook steeds meer ideeën en gerechtjes zijn met een heel hoog smaakgehalte die zich perfect lenen voor een tapas, sushi of pinchos. De meest feestelijke combinaties van vega, vis, vlees en zelfs fruit. Dit is voor de vakman een mooie gelegenheid om te laten zien wat hij in huis heeft.

Een pinchos is niks anders dan een broodje met heerlijk beleg, van heel simpel tot complex, maar wel echte smaakbommetjes. Denk aan een broodje knolselderijsalade en een sterksmakende salami en een fris semi-gedroogd tomaatje. Ja zo makkelijk kan het zijn, kijk in je winkel en zorg dat je altijd een combinatie maakt met een of twee verse ingrediënten.

Help de consument met ideeën op papier, maar maak ook een mooie schaal met hoe het eruit ziet en beter nog: om te laten proeven. Nog een voorbeeld: een broodje met een rolletje van rosbief met witte koolsalade en truffelmayonaise. Maar ook een heerlijk Japans hapje met gebakken knoflook, soja in rosbief gerold met een zwarte sesam. Zorg dat je afwisseling biedt van luxe naar simpel, zo kun je voor bijna elke klant een oplossing bieden.

Als je het met liefde presenteert kun je het op drie niveaus verkopen. Alleen je eigen producten met leuke receptjes op papier of je eigen producten en alle andere ingrediënten zodat de consument het thuis vers kan maken. De derde mogelijkheid is kant en klaar, dan verkoop je hele schalen met heerlijke hapjes. Het draait in onze maatschappij om delen en zorg dat je mee mag delen als vakman.

Ik wens jullie allemaal een hele mooie decembermaand en vergeet niet: delen is vermenigvuldigen.

Marc Veltman
www.puurveltman.nl
@puurveltman/@puursmaakmakers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
RBK Group presenteert zich op IFFA

RBK Group presenteert zich op IFFA

IFFA, de beurs voor de vleesindustrie die elke drie jaar wordt gehouden, vindt dit jaar plaats van 4 tot en met 9 mei in Messe Frankfurt. RBK Group is een van de exposanten op deze internationale vakbeurs. Op IFFA neemt RBK Food Projects de bezoeker mee in de wereld van duurzaam ontwikkelen en bouwen, en laat de laatste ontwikkelingen op...

De twee broers van Slagerij Gebroeders Hiel

De twee broers van Slagerij Gebroeders Hiel

De broers Joop en Peter Hiel komen uit een echte slagersfamilie. Zowel hun opa als hun vader hadden een slagerij. Ook Joop en Peter zitten in het slagersvak. Samen met hun compagnon Jacob Roodenburg runnen ze de Slagerij Gebroeders Hiel. De slagerij van hun vader zat in een dijkwinkel in Rotterdam-Zuid. Het gezin woonde boven de winkel en beide broers...

Cao-onderhandelingen slagersbranche

Cao-onderhandelingen slagersbranche

KNS heeft een eindbod voor een nieuwe cao uitgebracht aan de vakbonden. Dit gebeurde na vier onderhandelingsrondes zo staat op de website van de brancheorganisatie te lezen. Het eindbod omhelst een loonsverhoging van 2,5% vanaf 1 maart 2019 en een verlaging van de zondagtoeslag naar 80 procent. Het werken op zondag blijft ook vrijwillige basis. In...