Ontwikkelingen

Jan Nederhoed

Terwijl ik dit schrijf sneeuwt het! Dikke vlokken kleuren de aarde wit en toveren een prachtig landschap. “Time flies when you’re having fun”, zeggen de Engelsen en dat is waar! De tijd vliegt; het is alweer eind januari 2019. Ik weet niet hoe u er over denkt maar het komt op mij over dat iedereen positief gestemd is over de kansen en mogelijkheden van de ondernemer. Als de consument vertrouwen heeft in de economie dan geeft ze makkelijker haar geld uit en daar profiteren onder andere de ondernemers van. Dus ook wij als slagers kunnen vol vertrouwen vooruit kijken.

De KNS heeft, in samenwerking met het onderzoekbureau GfK, enige tijd geleden een landelijk onderzoek uitgevoerd om de ontwikkelingen in de slagersbranche in beeld te brengen. Met name de ontwikkeling van het marktaandeel van de slagersbranche ten opzichte van de overige verkoopkanalen. De KNS heeft haar leden gevraagd hieraan mee te werken om zodoende een helder en zuiver beeld te krijgen van de ontwikkelingen. Hoe meer slagers zijn aangesloten bij de KNS, des te meer deelnemers krijgt zo’n enquête en dus hoe zuiverder de uitslag van de slagersmonitor.

Het hele rapport is te lezen op de KNS-site/slagersmonitor maar hieronder staan alvast een paar interessante uitkomsten:

  • De besteding in geld is toegenomen maar in kilo’s is het afgenomen; De stijging van de besteding in geld is een gevolg van prijsstijgingen.
  • Ondanks dat er minder slagerijen zijn is het marktaandeel van de slagers een beetje gestegen. Met andere woorden de slagers die er nog zijn doen het goed!
  • 75 procent van de klanten bij de slager is 50+. Het aandeel van jonge kopers is zeer laag.
  • Er is een stijging te zien bij niet-winkelverkopen. Er is een toename in omzet aan derden zoals supermarkten en collega-slagers.
  • Welgestelde gezinnen besteden het meeste bij de slager.
  • De positie in rundvlees is uitstekend, maar bij de slager is dit belang iets gedaald.
  • Het belang van vlug- en panklare artikelen, barbecue, gourmet, fondue en
    pluimvee neemt toe.

Als je dit eens kritisch leest dan zitten daar leerzame en interessante ontwikkelingen bij; ontwikkelingen waar je als slager/ondernemer bij stil moet staan. Je kunt met deze kennis je voordeel doen!

Ik vind het leuk om artikeltjes voor u te schrijven en ik hoop dat u het leuk vindt om ze te lezen. Mochten er op- of aanmerkingen zijn dan vind ik het leuk om dat te horen; hieronder staat mijn e-mailadres. Ik wens u en de uwen een voorspoedig en bovenal gezond 2019

Jan Nederhoed
info@nederhoedleek.nl

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
(Girl)power op de IFFA

(Girl)power op de IFFA

Van 4 t/m 9 mei staat Messe Frankfurt in het kader van de vleesindustrie. De IFFA is de grootste internationale vleesbeurs ter wereld. Vooral voor de industrie, maar deze editie is de volledige keten aanwezig, van slacht tot verpakken. Maar ook is er de finale van de International Young Butchers Competition (IYBC).

Boucherie Rosalyce: Slagers met stropdas

Boucherie Rosalyce: Slagers met stropdas

In Frankrijk gaan gastronomie, delicatessen en traiteur hand in hand. Slagerij Rosalyce, in Charmeil vlakbij Vichy, is een walhalla voor de fijnproever. De winkel verkoopt tal van kwalitatief hoogwaardige en luxe producten. Daarbij hoort geen slager in een witte jas, maar een keurig overhemd met stropdas. Eigenaar Stéphane Theriaud vertelt over zijn...

IFFA 2019 start komend weekend

IFFA 2019 start komend weekend

Over twee dagen start in Frankfurt IFFA 2019. Op deze internationale vakbeurs voor de vleesindustrie komen van 4 tot en met 9 mei industrie, handel en slagers bijeen onder het thema Meet the Best. Tijdens IFFA vindt op 5 mei de finale van de International Young Butchers Competition plaats.