Ontwikkelingen

Jan Nederhoed

Terwijl ik dit schrijf sneeuwt het! Dikke vlokken kleuren de aarde wit en toveren een prachtig landschap. “Time flies when you’re having fun”, zeggen de Engelsen en dat is waar! De tijd vliegt; het is alweer eind januari 2019. Ik weet niet hoe u er over denkt maar het komt op mij over dat iedereen positief gestemd is over de kansen en mogelijkheden van de ondernemer. Als de consument vertrouwen heeft in de economie dan geeft ze makkelijker haar geld uit en daar profiteren onder andere de ondernemers van. Dus ook wij als slagers kunnen vol vertrouwen vooruit kijken.

De KNS heeft, in samenwerking met het onderzoekbureau GfK, enige tijd geleden een landelijk onderzoek uitgevoerd om de ontwikkelingen in de slagersbranche in beeld te brengen. Met name de ontwikkeling van het marktaandeel van de slagersbranche ten opzichte van de overige verkoopkanalen. De KNS heeft haar leden gevraagd hieraan mee te werken om zodoende een helder en zuiver beeld te krijgen van de ontwikkelingen. Hoe meer slagers zijn aangesloten bij de KNS, des te meer deelnemers krijgt zo’n enquête en dus hoe zuiverder de uitslag van de slagersmonitor.

Het hele rapport is te lezen op de KNS-site/slagersmonitor maar hieronder staan alvast een paar interessante uitkomsten:

  • De besteding in geld is toegenomen maar in kilo’s is het afgenomen; De stijging van de besteding in geld is een gevolg van prijsstijgingen.
  • Ondanks dat er minder slagerijen zijn is het marktaandeel van de slagers een beetje gestegen. Met andere woorden de slagers die er nog zijn doen het goed!
  • 75 procent van de klanten bij de slager is 50+. Het aandeel van jonge kopers is zeer laag.
  • Er is een stijging te zien bij niet-winkelverkopen. Er is een toename in omzet aan derden zoals supermarkten en collega-slagers.
  • Welgestelde gezinnen besteden het meeste bij de slager.
  • De positie in rundvlees is uitstekend, maar bij de slager is dit belang iets gedaald.
  • Het belang van vlug- en panklare artikelen, barbecue, gourmet, fondue en
    pluimvee neemt toe.

Als je dit eens kritisch leest dan zitten daar leerzame en interessante ontwikkelingen bij; ontwikkelingen waar je als slager/ondernemer bij stil moet staan. Je kunt met deze kennis je voordeel doen!

Ik vind het leuk om artikeltjes voor u te schrijven en ik hoop dat u het leuk vindt om ze te lezen. Mochten er op- of aanmerkingen zijn dan vind ik het leuk om dat te horen; hieronder staat mijn e-mailadres. Ik wens u en de uwen een voorspoedig en bovenal gezond 2019

Jan Nederhoed
info@nederhoedleek.nl

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Gouden Trekker Award 2019 voor Gertjan Kiers

Gouden Trekker Award 2019 voor Gertjan Kiers

Vrijdag 19 juli won demoslager Gertjan Kiers de allereerste Gouden Trekker Award. Deze prijs is een initiatief van Team Agro en gaat naar een persoon die zich hard maakt voor de agrarische sector, terwijl hij geen boer of tuinder is. Gertjan kreeg de meeste stemmen van het publiek en is blij met de prijs: "Vooral dat ik gekozen ben door boeren zelf,...

De P’s

De P’s

Weet u nog hoe het zat? De ‘P’s’ van de marketinglessen van vroeger? Prijs, Product, Plaats, Promotie, Presentatie, Personeel. Voor deze P’s is het belangrijk dat ze met elkaar in verband staan en dat we ze niet beschouwen als losstaande componenten. Zo’n ‘samenspel’ van al deze P’s noemen we dan weer de marketingmix.

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Het is zomer, dus wil de consument niet lang in de keuken staan. Vandaar dat Jan Nederhoed dit keer een aantal gerechten heeft gemaakt, die snel klaar zijn en toch allerlei gezonde ingrediënten bevatten. Het zijn wraps, gevulde pitabroodjes en een heerlijke salade. Makkelijk voor de slager en voor de klanten.