Ontwikkelingen

Jan Nederhoed

Terwijl ik dit schrijf sneeuwt het! Dikke vlokken kleuren de aarde wit en toveren een prachtig landschap. “Time flies when you’re having fun”, zeggen de Engelsen en dat is waar! De tijd vliegt; het is alweer eind januari 2019. Ik weet niet hoe u er over denkt maar het komt op mij over dat iedereen positief gestemd is over de kansen en mogelijkheden van de ondernemer. Als de consument vertrouwen heeft in de economie dan geeft ze makkelijker haar geld uit en daar profiteren onder andere de ondernemers van. Dus ook wij als slagers kunnen vol vertrouwen vooruit kijken.

De KNS heeft, in samenwerking met het onderzoekbureau GfK, enige tijd geleden een landelijk onderzoek uitgevoerd om de ontwikkelingen in de slagersbranche in beeld te brengen. Met name de ontwikkeling van het marktaandeel van de slagersbranche ten opzichte van de overige verkoopkanalen. De KNS heeft haar leden gevraagd hieraan mee te werken om zodoende een helder en zuiver beeld te krijgen van de ontwikkelingen. Hoe meer slagers zijn aangesloten bij de KNS, des te meer deelnemers krijgt zo’n enquête en dus hoe zuiverder de uitslag van de slagersmonitor.

Het hele rapport is te lezen op de KNS-site/slagersmonitor maar hieronder staan alvast een paar interessante uitkomsten:

  • De besteding in geld is toegenomen maar in kilo’s is het afgenomen; De stijging van de besteding in geld is een gevolg van prijsstijgingen.
  • Ondanks dat er minder slagerijen zijn is het marktaandeel van de slagers een beetje gestegen. Met andere woorden de slagers die er nog zijn doen het goed!
  • 75 procent van de klanten bij de slager is 50+. Het aandeel van jonge kopers is zeer laag.
  • Er is een stijging te zien bij niet-winkelverkopen. Er is een toename in omzet aan derden zoals supermarkten en collega-slagers.
  • Welgestelde gezinnen besteden het meeste bij de slager.
  • De positie in rundvlees is uitstekend, maar bij de slager is dit belang iets gedaald.
  • Het belang van vlug- en panklare artikelen, barbecue, gourmet, fondue en
    pluimvee neemt toe.

Als je dit eens kritisch leest dan zitten daar leerzame en interessante ontwikkelingen bij; ontwikkelingen waar je als slager/ondernemer bij stil moet staan. Je kunt met deze kennis je voordeel doen!

Ik vind het leuk om artikeltjes voor u te schrijven en ik hoop dat u het leuk vindt om ze te lezen. Mochten er op- of aanmerkingen zijn dan vind ik het leuk om dat te horen; hieronder staat mijn e-mailadres. Ik wens u en de uwen een voorspoedig en bovenal gezond 2019

Jan Nederhoed
info@nederhoedleek.nl

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
RBK Group presenteert zich op IFFA

RBK Group presenteert zich op IFFA

IFFA, de beurs voor de vleesindustrie die elke drie jaar wordt gehouden, vindt dit jaar plaats van 4 tot en met 9 mei in Messe Frankfurt. RBK Group is een van de exposanten op deze internationale vakbeurs. Op IFFA neemt RBK Food Projects de bezoeker mee in de wereld van duurzaam ontwikkelen en bouwen, en laat de laatste ontwikkelingen op...

De twee broers van Slagerij Gebroeders Hiel

De twee broers van Slagerij Gebroeders Hiel

De broers Joop en Peter Hiel komen uit een echte slagersfamilie. Zowel hun opa als hun vader hadden een slagerij. Ook Joop en Peter zitten in het slagersvak. Samen met hun compagnon Jacob Roodenburg runnen ze de Slagerij Gebroeders Hiel. De slagerij van hun vader zat in een dijkwinkel in Rotterdam-Zuid. Het gezin woonde boven de winkel en beide broers...

Cao-onderhandelingen slagersbranche

Cao-onderhandelingen slagersbranche

KNS heeft een eindbod voor een nieuwe cao uitgebracht aan de vakbonden. Dit gebeurde na vier onderhandelingsrondes zo staat op de website van de brancheorganisatie te lezen. Het eindbod omhelst een loonsverhoging van 2,5% vanaf 1 maart 2019 en een verlaging van de zondagtoeslag naar 80 procent. Het werken op zondag blijft ook vrijwillige basis. In...