Week zonder Vlees biedt kansen

Nationale week zonder vlees

Meestal gaat het er hard aan toe in de discussie over wel of geen vlees eten. Vegetariërs lijken vlees eten soms bijna misdadig te vinden en verstokte vleeseters zetten ook de hakken in het zand. Tijdens de Week zonder Vlees afgelopen maart merkte ik eindelijk dat de discussie breder werd. Er was minder emotie en meer constructieve dialoog. Verschillende meningen werden gelijkwaardig belicht en ook voor de slagersbranche was er positieve aandacht. De discussie draaide niet zozeer om de vraag of je wel of geen vlees moet eten, maar om de juiste maatvoering. Vlees eten is prima, maar wel in de juiste verhoudingen en hoeveelheden. Terecht, want vlees is een exclusief product en dat moet zo blijven.

Denken als ondernemer

Voor slagers biedt deze insteek volop kansen tot omdenken. Je kunt wel denken: ‘kom niet aan mijn vlees’, maar dan redeneer je alleen vanuit het slagersvak. Terwijl je juist zou moeten denken als ondernemer. Luisteren naar wat je klant wil, daar gaat het om. Een steeds grotere groep consumenten heeft nu behoefte aan meer vegetarische opties en aan hybride producten (deels vlees, deels plantaardig). Net zoals er jaren geleden ook behoefte ontstond aan verse maaltijden. Ook geen pure vleesproducten, maar wel een prachtige
commerciële kans waar veel slagerijen enthousiast mee aan de slag zijn gegaan.

Omarm hybride producten

Ik denk dat het goed is als de slagersbranche zich niet meer verzet tegen deels vegetarische producten. Omarm de kansen die er liggen en gebruik je creativiteit en technische kennis. Het is nú de tijd om mooie hybride producten te ontwikkelen, want in de maatschappelijke discussie over vlees eten krijgen die veel aandacht. Natuurlijk is het daarbij belangrijk om kritisch te blijven. Een vleesvervanger moet echt een volwaardig, duurzaam en smaakvol alternatief zijn. Maar verzet je niet langer tegen plantaardige producten in de slagerij en kijk naar de mogelijkheden. Daar wordt onze branche alleen maar sterker van.

Rinus de Rijder
Onderwijsmanager
SVO Vakopleiding Food

Postbus 516 | 3990 GH HOUTEN
Tel. 030-2758101
info@svo.nl | www.svo.nl
Twitter: @SVO_Opleidingen

Lees hier alle SVO-columns

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Op een dinsdagmiddag in januari is het bomvol in de werkplaats van Slagerij Van Asch in Soest. Met een specifieke reden: de slagers van Gelderblom oriënteren zich op vegetarische producten.

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.

Elke dag verbeteren

Elke dag verbeteren

Niet alleen onze studenten doen elke dag nieuwe kennis op. Ook onze opleidingen zijn voortdurend in ontwikkeling. Zo blijven we bij de tijd en kunnen we aansluiten op maatschappelijke ontwikkelingen en vragen uit het bedrijfsleven. Sinds dit jaar krijgen mbo-instellingen meer ruimte om te bepalen hoe zij hun kwaliteit kunnen verbeteren.