Misleidende reclame natuurvlees van Emté

16 augustus 2017

Supermarkt Emté maakte voorjaar 2017 reclame voor hun natuurvlees met de slogan ‘Beter dan biologisch’. Stichting Reclame Code vindt deze reclame misleidend. Door de slogan kunnen consumenten denken dat het natuurvlees aan dezelfde eisen voldoet als biologisch vlees en daardoor kunnen besluiten het product te kopen terwijl ze dat anders niet zouden doen.

Naar aanleiding van deze zaak wijst de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) op hun site slagers er op om alleen feitelijke claims op vleesconcepten uit de dragen. De KNS adviseert om "weg te blijven van niet-gefundeerde vergelijkingen met andere concepten".

De klacht kwam via Bionext te recht bij Skal Biocontrole. De toezichthouder vond dat de slogan de schijn wekt dat het natuurvlees voldoet aan de kenmerken van biologisch vlees. Skal Biocontrole: "Omdat nergens uit blijkt dat natuurvlees beter is dan biologisch, zijn de reclame-uitingen niet objectief controleerbaar".

Altijd op de hoogte blijven?