Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

kipburger Albert Heijn_foto marieke

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Een groep wetenschappers keek in opdracht van de Europese Commissie naar de impact van de verplichte herkomstvermelding op een vleesetiket. Het onderzoek is onder andere gebaseerd op een enquête onder 6.250 consumenten verspreid over de hele Europese Unie. Ook spraken ze met vertegenwoordigers van de gehele vleesketen en van consumentenorganisaties. Daarnaast waren er enquêtes onder de nationale bevoegde autoriteiten en casestudy's binnen 21 vleestoeleveringsketens in 10 lidstaten.

Uit het onderzoek blijkt dat de toevoeging van het herkomstland zinvol is voor consumenten. De helft van de ondervraagde consumenten zegt bij de aanschaf van een vleesproduct te kijken naar de  herkomstaanduidingen. Consumenten twijfelen niet over de informatie op het etiket, maar hebben wel moeite met de interpretatie van bepaalde definities als 'opgegroeid in'.

De verplichte herkomstaanduiding heeft geen grote impact gehad op de vleesketen. Het heeft niet gezorgd voor veel extra kosten voor bedrijven in de vleesketen. Ook de impact op de handel in levende dieren of vers vlees binnen de Europese Unie waren minimaal. De slacht- en verwerkingsindustrie kreeg het meest te maken met de nieuwe regels, maar de effecten waren volgens de onderzoekers beperkt. 

Het complete onderzoek 'Evaluation support study on mandatory indication of country of origin labelling for certain meats' is hier te downloaden.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.