Online Slagerij The Butchery ziet omzet verzesvoudigen

12 mei 2020 Pixabay
Foto: Tomahawk

Veel bedrijven hebben het moeilijk vanwege de coronacrisis. Maar de crisis kan ondernemingen ook kansen bieden. Online slagerij The Butchery is daar een voorbeeld van. In mei verzesvoudigde de omzet van deze slagerij en daar lijkt nog geen einde aan te komen. “Het online succes is een combinatie van factoren, maar het Covid-19 virus was zeer zeker het laatste zetje in de rug”, aldus eigenaar Bert-Jan Lantinga.

The Butchery is een initiatief van Bert-Jan Lantinga. Hij is de eigenaar van Lantinga Slagerij & Catering, een 'gewone' slagerswinkel en een worstmakerij. Lantinga heeft een voorliefde voor exclusieve vleesrassen als Japans Wagyu en voor dergelijke niche producten is een ruime afzetmarkt een must. Een online slagerij was dus een logische stap.

The Butchery

Augustus 2018 lanceerde Lantinga de webshop The Butchery. De shop werd goed ontvangen, maar tot voor kort was het vooral investeren. De online slagerij groeide gestaag, maar de échte doorbraakmaand was april, toen Lantinga de omzet maar liefst zag verzesvoudigen.

“De winkels draaien eveneens goed, maar de groei van de webshop is verhoudingsgewijs veel aanzienlijker", zegt Lantinga. "Door het coronavirus zijn nieuwe behoeftes ontstaan, waarin we met The Butchery goed kunnen voorzien. We gebruiken een shockfreezer, dus vers vlees wordt gevacumeerd, voorzien van een duidelijk etiket en binnen een uur diep ingevroren. Het vlees komt bevroren aan en kan dus zonder kwaliteitsverlies weer de vriezer in."

Exclusief aanbod

Lantinga: "We merken dat mensen in deze tijden graag hun vriezer vullen en drukke supermarkten waar mogelijk mijden. Bovendien wordt ons premium aanbod nu ontdekt door het grote publiek. Exclusieve rassen als Japans Wagyu, Chianina en Rubia Gallega vind je immers niet bij elke slager om de hoek."

In zijn slagerswinkel moet Lantinga ook keuzes maken. "Want je hebt simpelweg te maken met een vers aanbod in de toonbank. Een online slagerij met hoogwaardig frozen assortiment biedt echter eindeloze mogelijkheden. Zo kun je in ons cordon bleu atelier zelf je cordon bleu samenstellen en in de steak boutique een steak digitaal marineren. Nu uit eten gaan niet mogelijk is en het óók nog eens haast non-stop BBQ weer is geweest, vliegen de tomahawks, côte de boeufs en picanha’s dus de deur uit."

Groei online

Lantinga denkt dat de groei van zijn online slagerij aanhoudt. "Trendwatchers verwachten bovendien dat de huidige situatie de online foodbranche een blijvende boost gaat geven, omdat mensen nu het gemak van online boodschappen ervaren. Die verwachting heb ik zelf ook en we zijn zelfs al aan het kijken naar een nieuwe locatie. Dat hadden we drie maanden geleden echt nog niet kunnen bedenken…”

Altijd op de hoogte blijven?