Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Runderen_Ronnie Overgoor unsplash

Foto: Ronnie Overgoor via Unsplash

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Het doel van de Agro-Nutri Monitor is om meer inzicht te krijgen in de prijsontwikkeling voor gangbare en duurzame producten. Hierbij is gekeken naar uien, spruitkool, peren, tomaten, melk, varkensvlees en tafelaardappelen. Volgens de monitor geldt dat voor de meeste biologische producten de hogere productiekosten worden gecompenseerd door de hogere prijs. Maar er zijn ook producten waarbij de meerprijs niet de meerkosten dekken. Dit is het geval bij tafelaardappelen en zuivel.

Vanuit de consumenten is er te weinig vraag naar duurzame producten. Dit vormt volgens ACM de grootste belemmering voor de duurzame transitie van de landbouw. Hoewel uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten, gebeurt dit in de praktijk niet. Het verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame producten kan hierbij helpen. Ook kunnen supermarkten helpen, hier kopen de meeste consumenten hun producten. Ook moet er gegeken worden naar de export, aangezien de meeste producten niet alleen voor het binnenland geproduceerd worden.

Bron: Rijksoverheid

 

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.