BAV wil consumptie van kalkoenvlees verdubbelen

De Slanke Bourgondiër

De Coöperatieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen (BAV) wil dat Nederlandse consumenten meer kalkoenvlees gaan eten. Waar de Duitse consument jaarlijks 6 kilo kalkoen eet, consumeren Nederlanders 'slechts' 1 kilo. De BAV wil de kalkoenconsumptie in Nederland verdubbelen en is  daarom in samenwerking met de Nederlandse kalkoenhouders gestart met een promotiecampagne.

De campagne is opgebouwd rondom het merk De Slanke Bourgondiër. Onder dit merk vermarkten kalkoenhouders hun producten. De Slanke Bourgondiër staat voor puur en eerlijk. Want het kalkoenvlees onder dit merk komt van Nederlandse boden en voldoen aan alle eisen die de Nederlandse overheid aan kalkoenhouders stelt.

In de campagne benadrukt BAV de gezonde eigenschappen van de kalkoen. Kalkoen is namelijk een van de meest vetarme vleessoorten. Daarnaast is kalkoen makkelijk en op veel verschillende manieren te bereiden. Op de website van De Slanke Bourgondier staan dan ook veel recepten. Ook is het mogelijk om via de website Nederlandse kalkoen te bestellen. 

In Nederland zijn er in het totaal 28 kalkoenbedrijven met 635.853 dieren. In oktober 2017 startte Jumbo met de verkoop van kalkoenvlees met één ster Beter Leven. Dit vlees is sindsdien steeds beter verkrijgbaar. Een van de leveranciers is maatschap Jenniskens in Ysselsteyn. Eigenaar Twan Jenniskens vertelt aan Nieuwe Oogst dat hij zowel Beter Leven als normale kalkoenen houdt. "Die gangbare kalkoenen hebben het ook goed, alleen de Beter Leven-dieren beschikken over nog betere leefomstandigheden."

 

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Europese commissie wil verbod op vleesnamen voor vegetarische producten

Europese commissie wil verbod op vleesnamen voor vegetarische producten

Een vegetarische hamburger of vegaworst. Als het aan de Landbouwcommissie van het Europees Parlement ligt zijn deze benamingen binnenkort verleden tijd. In de commissie werd het verbod op vleesnamen voor vegetarische producten met een ruime meerderheid aangenomen.

Veel inspiratie op de eerste dag van VIP 2019

Veel inspiratie op de eerste dag van VIP 2019

1 april ging de vijfde editie van het Vers Inspiratie Platform, VIP 2019, van start. Bezoekers trokken in de drie hallen van Expo Houten langs de vele exposanten, het BBQ-plein, de Markt van de Toekomst en bezochten de verschillende workshops.

Vion overweegt vegetarische producten

Vion overweegt vegetarische producten

Vion, één van de grootste vleesproducenten van Europa, overweegt ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Dat bevestigen bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink en financieel directeur John Morssink van Vion in Het Financieele Dagblad.