BAV wil consumptie van kalkoenvlees verdubbelen

De Slanke Bourgondiër

De Coöperatieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen (BAV) wil dat Nederlandse consumenten meer kalkoenvlees gaan eten. Waar de Duitse consument jaarlijks 6 kilo kalkoen eet, consumeren Nederlanders 'slechts' 1 kilo. De BAV wil de kalkoenconsumptie in Nederland verdubbelen en is  daarom in samenwerking met de Nederlandse kalkoenhouders gestart met een promotiecampagne.

De campagne is opgebouwd rondom het merk De Slanke Bourgondiër. Onder dit merk vermarkten kalkoenhouders hun producten. De Slanke Bourgondiër staat voor puur en eerlijk. Want het kalkoenvlees onder dit merk komt van Nederlandse boden en voldoen aan alle eisen die de Nederlandse overheid aan kalkoenhouders stelt.

In de campagne benadrukt BAV de gezonde eigenschappen van de kalkoen. Kalkoen is namelijk een van de meest vetarme vleessoorten. Daarnaast is kalkoen makkelijk en op veel verschillende manieren te bereiden. Op de website van De Slanke Bourgondier staan dan ook veel recepten. Ook is het mogelijk om via de website Nederlandse kalkoen te bestellen. 

In Nederland zijn er in het totaal 28 kalkoenbedrijven met 635.853 dieren. In oktober 2017 startte Jumbo met de verkoop van kalkoenvlees met één ster Beter Leven. Dit vlees is sindsdien steeds beter verkrijgbaar. Een van de leveranciers is maatschap Jenniskens in Ysselsteyn. Eigenaar Twan Jenniskens vertelt aan Nieuwe Oogst dat hij zowel Beter Leven als normale kalkoenen houdt. "Die gangbare kalkoenen hebben het ook goed, alleen de Beter Leven-dieren beschikken over nog betere leefomstandigheden."

 

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Schaamte

Schaamte

Vliegschaamte, meer-dan -twee-kinderenschaamte, plasticschaamte en vooral niet te vergeten... vleesschaamte. Over een paar jaar loopt de consument als een dief in de nacht door de supermarkt met z’n pondje gehakt, heimelijk verstopt onder een paar forse rollen toiletpaper, hopende dat hij of zij niet gezien wordt! ­

´Op de Zeedijk heeft iedereen zijn eigen specialisatie´

´Op de Zeedijk heeft iedereen zijn eigen specialisatie´

Slager Rik Vet heeft zijn slagerij op de Zeedijk in hartje Amsterdam. De winkel is klein, wat niet veel mogelijkheden geeft voor een uitgebreid assortiment. Dat wil Vet ook niet, want in Amsterdam zijn talloze speciaalzaken en restaurants. “Wij zijn gespecialiseerd in vlees”.

Nieuw kalkoenconcept De Sjroete Farm

Nieuw kalkoenconcept De Sjroete Farm

Kalkoenhouders Ruud en Sabrina Bos brengen een nieuw en diervriendelijk Nederlands kalkoenconcept op de markt, De Sjroete Farm, bourgondische weidekalkoen. Medio juni was het kalkoenvlees als pilot verkrijgbaar bij Slagerij Rutten in Panningen. Inmiddels hebben meer slagerijen de producten van De Sjroete Farm in het assortiment.