ING: Nederlandse consumenten gaan minder vlees eten

Tabel ING Vleesconsumtie

Bijna 1 op de 4 Nederlandse consumenten verwacht over vijf jaar minder vlees te eten, zegt ING. Dat is in lijn met het Europese gemiddelde.

Als de Nederlandse consumenten inderdaad minder vlees gaan eten, zal de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking met 3% dalen. Dat komt, bij een huidige consumptie van circa 40 kilo neer op 2 biefstukken per jaar, schrijft ING. De bank onderzocht in het rapport 'The protein shift: will Europeans change their diet?' hoe het menu van de toekomst er uit gaat zien.

Alternatieven voor vlees en zuivel zijn aan een opmars bezig in westerse landen. Alleen al in de VS wisten fabrikanten voor meer dan 500 miljoen dollar op te halen voor de ontwikkeling van plantaardige producten op basis van soja, tarwe of erwten. Alternatieven gaan het origineel overtreffen op aspecten als prijs, gezondheid of gemak waarmee ze voor meer consumenten een aantrekkelijk alternatief voor alledaags gebruik vormen. Sommige eiwitbronnen lijken daarbij vooralsnog een brug te ver. Zo zou een hamburger op basis van algen of insecten slechts bij zo’n 1 op de 10 consumenten regelmatig op het menu staanaldus ING.

Kaas

De Nederlandse consument blijkt van alle eiwitbronnen het meest gehecht te zijn aan kaas, gevolgd door kip en rundvlees. Vrouwen blijken de voorkeur te geven aan kaas en eieren, mannen houden bovengemiddeld van rund- en varkensvlees. Overigens blijken Nederlandse consumenten vooral uit milieuoverwegingen minder vlees te eten. In onze buurlanden Duitsland en België zijn het respectievelijk dierenwelzijn en gezondheid die de doorslag geven bij het willen verminderen van de vleesconsumptie. De gemiddelde Europeaan zet gezondheid op de eerste plaats.

"Van de Nederlandse consumenten zou slechts 10% geen enkel product missen. Voor de meerderheid is een structurele verschuiving naar alternatieven dan ook nog geen vanzelfsprekendheid." Dat biedt "uitgelezen kansen" voor de Nederlandse voedingsindustrie, schrijft de bank. "Nederlandse bedrijven zijn toonaangevend in innovaties op het gebied van vleesvervangers en andere alternatieven" en kunnen profiteren van "een toekomstige internationale verschuiving in consumptie van dierlijke naar plantaardige producten".

Vleesconsumptie

Reactie toevoegen

 
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.