RCC tikt Wakker Dier op de vingers

Rundvlees

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Wakker Dier op de vingers getikt voor de eet-geen-dierendag campagne. De commissie noemt de claim van deze campagne, dat als 'iedereen nou een dag geen vlees eet, dat je dan 500.000 dieren spaart', misleidend en oneerlijk.

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende de klacht in bij de RCC. "Goed, dat de RCC Wakker Dier hier corrigeert. Ook claims of beweringen van NGO’s zijn gehouden aan regels en moeten inhoudelijk kloppen", zegt Algemeen Secretaris Richard van der Kruijk van de COV. "Beweringen of uitlatingen van maatschappelijke organisaties worden soms te makkelijk door derden voor waar aangenomen en overgenomen. De uitspraak van de RCC maakt duidelijk dat het goed is om die ook kritisch tegen het licht te houden. De 500.000 dieren claim van Wakker Dier staat echt buiten elke realiteit. Feitelijk wordt er namelijk helemaal niet minder geslacht en verwerkt."

De productie van de Nederlandse vee- en vleessector kan volgens COV niet één op één aan de binnenlandse consumptie worden gekoppeld. De vraag naar vleesproducten stijgt. Dus wat niet in Nederland wordt gegeten, vindt elders een bestemming. De RCC is van menig dat COV dit overtuigend heeft aangetoond. Ook nam de commissie mee dat de Nederlandse vleessector alles van het dier duurzaam gebruikt.

Wakker Dier gaat tegen de uitspraak in beroep.

 

Reactie toevoegen

 
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.