Vlees werd 3,8 procent duurder vorig jaar

kip rauw

In de winkel werd vlees in 2017 3,8 procent duurder. Dat is de grootste stijging sinds 2001. Pluimveevlees steeg met 5 procent het sterkst in prijs. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Door Hasna Chelhi - Foodlog

In 2017 betaalde de consument 3,8 procent meer voor zijn vlees dan het jaar ervoor. Ook de prijzen bij producenten, zoals slachterijen en uitbeenbedrijven, stegen. Gemiddeld nam de prijs van vlees in de winkel de afgelopen twintig jaar met bijna 2 procent per jaar toe. In 2017 was de prijsstijging van vlees in de winkels twee keer zo hoog als dat gemiddelde. In 2001 was de stijging bijna 10 procent. Toen was de prijsstijging vermoedelijk het gevolg van de uitbraak van mond-en-klauwzeer dat jaar.

Geen verklaring

Het CBS heeft geen verklaring voor de prijsstijging nu. In het AD zegt Cor Pierik van het CBS dat Nederland afgelopen jaar in de top drie landen met de grootste prijsstijging staat. "Waardoor dat komt," zegt hij, "valt lastig te zeggen." Opvallend genoeg zijn er ook landen waar de prijs van vlees afgelopen jaar daalde: Ierland, Cyprus, Finland en Griekenland zagen allemaal de vleesprijs dalen.

'Kiptekort'?

Op BNR-radio bracht vanmorgen Hennie de Haan van de Nederlandse pluimveehoudersvakbond mogelijk een deel van een verklaring naar voren: omdat Nederlandse supermarkten alleen nog maar 'conceptvlees' (met een ster van de Dierenbescherming of een hogere welzijnseis dan de wet vereist) brengen, is er geen permanent overaanbod meer om piekmomenten in de vraag op te vangen. "De productie van deze kippen is zo strak gepland, dat je pieken gewoon niet op kunt vangen. Er wordt nu precies geproduceerd wat er (door supermarkten) nodig wordt geacht”, zegt de Haan. Dat zou, dankzij het mooie barbecueweer nu, zelfs tot een dreigend kiptekort leiden in de Nederlandse supermarkten, schrijft Distrifood.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Seminar Plantaardig en vlees, scheiden of combineren

Seminar Plantaardig en vlees, scheiden of combineren

Stichting Expertisecentrum Slagersambacht organiseert op 4 februari het seminar 'Plantaardig en vlees, scheiden of combineren'. Dit seminar haakt in op de actuele discussie over vlees. Is de discussie terecht en hoe kan de sector daarmee omgaan? De sprekers op dit seminar zijn Jos Hugense en Ton Klos van Meatless, Paul van Trigt en Ron Kinkelaar van...

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende...

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het...