Weet u nog hoe het zat? De ‘P’s’ van de marketinglessen van vroeger?
• Prijs
• Product
• Plaats
• Promotie
• Presentatie
• Personeel

Voor deze P’s is het belangrijk dat ze met elkaar in verband staan en dat we ze niet beschouwen als losstaande componenten. Zo’n ‘samenspel’ van al deze P’s noemen we dan weer de marketingmix.

Grote bedrijven zoals Heineken, Coca Cola, Ikea en McDonalds, zijn dagelijks bezig met deze marketingmix. Overal wordt over nagedacht en elke P wordt zorgvuldig bestudeerd en vooral ook geëvalueerd. Wij als ‘gewone’ slagers kunnen daar best wel iets van leren. De smaak van Coca Cola is slim uitgebalanceerd, het model flesje is over nagedacht, het logo heeft een enorme bekendheid, het is overal (ter wereld) te koop en de prijs is fatsoenlijk. Zo kun je voor elke grote bekende firma alle P’s langs gaan en dan zullen we vol bewondering moeten toegeven dat ze allen de marketingmix slim en doelmatig toepassen.

U voelt waarschijnlijk al waar ik na toe wil. We doen allemaal aan marketing en de meesten van ons weten ook wel van het bestaan van de P’s en van de noodzaak van de mix, maar ik denk dat het toepassen van de marketinginstrumenten te vaak een ad-hocbeslissing is. De prijs wordt even aangepast omdat dat moet, de advertentie moet even snel weg want ‘de krant wacht’. Of we gaan de schnitzels anders paneren want misschien vindt de klant dat wel leuk. Allemaal beslissingen die snel en impulsief genomen worden. Ik zou willen pleiten om eens over uw mix na te denken. U zou een visie moeten ontwikkelen en daar uw marketing mix op aanpassen.

Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar dat valt best mee. Op internet staan leuke ideeën en interessante artikelen die u kunnen helpen. Bovendien zijn er veel makkelijk leesbare boekjes over dit onderwerp verschenen; doe er uw voordeel mee.

O ja, ik wil besluiten met de complimenten naar collega Johannes Hoekstra uit Leeuwarden. Hij wist met zijn gulden-actie toch maar mooi de landelijke media te bereiken. Ik las dat hij 7.000 gulden had binnen gehaald. Stel dat hij die 7.000 gulden echt niet meer kan inwisselen dan heeft hij toch voor ongeveer 3.500 euro landelijke reclame gemaakt en dat is knap.

Altijd op de hoogte blijven?