Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Slager Heemstede

In en buiten elke winkel moeten de afstandsregels duidelijk zichtbaar zijn (foto: Christiaan van Beemen).

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de slagers om met de coronacrisis?

De ambachtelijke slagerij lijkt vooralsnog het minst geraakt te worden door de crisis. Marian Lemson, directeur van branchevereniging KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers), zegt dat veel slagerswinkels het zelfs drukker hebben sinds de crisis. Dat staat in schril contrast met de horecaslagers. “Die hebben soms een omzetdaling van honderd procent en zijn voor hun voortbestaan aangewezen op de regelingen van de overheid. Van de ambachtelijke slagers krijg ik signalen dat het aantal klanten toeneemt én dat mensen meer besteden. Veel consumenten leggen een voorraad aan in de vriezer.”

Uit de Slagersmonitor, die in 2017 is uitgevoerd in opdracht van de KNS, blijkt dat het grootste deel van de omzet van slagerijen wordt behaald uit winkelverkoop: zo’n 84%. De overige 16% komt uit verkoop aan horeca, bedrijven en catering. In 2019 telde Nederland 1804 slagerijen met een gezamenlijke netto jaaromzet van 985 ­miljoen euro (bron: CBS en Locatus).

Nieuwe gezichten

Supermarkten zijn verantwoordelijk voor 85% van de vleesverkoop in Nederland. “Sinds de uitbraak van het coronavirus vermijden steeds meer mensen de drukte in de supermarkten,” zegt Lemson. “Een deel van hen wijkt uit naar speciaalzaken; slagers zien de laatste tijd steeds vaker nieuwe gezichten in de winkel.” Ook de gunfactor heeft een positief effect op de klandizie van slagers: “Mensen vinden het in deze crisistijd belangrijk om hun lokale ondernemers te steunen.”

Om de zichtbaarheid van de slagerijen te vergroten heeft de KNS een campagne ontwikkeld. Daarmee laat de branchevereniging zien dat slagers voor hun klanten klaarstaan, ook in deze uitzonderlijke tijd. Slagers kunnen posters uitprinten en ophangen en campagnemateriaal gebruiken om klanten te werven via sociale media. 

Wil je meer weten over hoe slagers en andere versspecialisten omgaan met de coronacrisis? Lees dan het complete artikel online of in Vlees+ 3-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 ex. BTW.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Variëren met wokschotels

Variëren met wokschotels

Van meerdere collega’s hoor ik dat kant-en-klare maaltijden al zorgen voor meer dan de helft van hun omzet. De slagerij wordt steeds meer een maaltijdwinkel. De consument wil kwaliteit en gemak en dat kunnen wij, als ambachtelijke slagers, bieden. Voor dit nummer heb ik een wokschotel gemaakt: eenvoudig te maken, presenteert mooi, een hoge winstmarge...

Smokey shoarmaspies

Smokey shoarmaspies

Epos inspireert de slager met verrassende recepten, zoals dit recept voor Smokey shoarmaspies.

‘Elke dag blij met mijn overstap naar de slagerij’

‘Elke dag blij met mijn overstap naar de slagerij’

Annemarie Heikoop (20) was van plan om met kinderen te gaan werken na haar opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW). Haar bijbaantje bij Keurslagerij Beverdam in Rijssen gooide die plannen om. Annemarie vond het werk in de slagerij zo leuk dat ze er haar fulltimebaan van maakte en sinds september volgt ze ook een opleiding bij SVO vakopleiding food.