Ed Nozeman vertelt over KNS-ambassadeurschap

Ed Nozeman_VLE2-2019

Ed Nozeman verkocht na 26 jaar zijn eigen slagerij. Lang stilzitten deed hij niet: hij werd onder andere ambassadeur voor de KNS.

Wat houdt het KNS-ambassadeurschap in?

“Als ambassadeur houd je contact met de leden. Ik ga bij slagers langs, vraag hoe het gaat. Zij zien zo een gezicht bij de organisatie en krijgen hierdoor meer contact met de KNS. Andersom zijn wij de voelsprieten bij de leden. De KNS hoort heel direct van ons wat er leeft onder de slagers. Daar kan de organisatie dan weer mee aan de slag.”

Wat zijn op dit moment belangrijke onderwerpen onder slagers?

“Stijgende kosten en het tekort aan goede nieuwe medewerkers. Dat zijn de twee belangrijkste punten. Energieprijzen stijgen, dat merken mensen thuis ook en dat is voor een bedrijf niet anders. Natuurlijk kijken slagers – ook uit duurzaamheidsoogpunt – naar het verminderen van hun energiegebruik, maar slagers gebruiken toch behoorlijk wat. Daarnaast stijgen de loonkosten. Salarissen gaan omhoog, ook onder druk van het tekort aan medewerkers. En het derde punt is denk ik toenemende wet- en regelgeving.”

De vleesbranche ligt onder een vergrootglas zo lijkt het soms.

“Er zijn natuurlijk wat schandalen geweest. En consumenten en overheid zijn steeds meer bezig met de duurzaamheid van vlees, op het gebied van dierenleed en milieu. Ietsje minder vlees eten maar wel beter vlees, daar sta ik als slager achter. Slagers nemen op dat vlak hun verantwoordelijkheid. En als je aan je klanten goed uit kunt leggen waar je vlees vandaan komt, heb je ook weer een streepje voor op de supermarkt. Dat is ook een rol die je medewerkers vervullen, goede communicatie met de klant. Als je die toegevoegde waarde biedt, kun je klanten terugwinnen van de supermarkt.”

Heb je tips voor slagers om meer klanten binnen te krijgen?

“De meeste slagerijen die er nu nog zijn, hebben de formule wel gevonden om de concurrentie met de supermarkten aan te kunnen volgens mij. Wat kan helpen, is als je een specialisme hebt. Dat zorgt er dan voor dat mensen ook van wat verder weg toch met enige regelmaat blijven komen om wat bij je te kopen. Consumenten kopen natuurlijk ook bij de supermarkt hun vlees, dus je moet ze redenen geven om bij de slager te komen. Daar komt je kennis en vakmanschap bij kijken.

Meer weten over ervaringen van Ed Nozeman als KNS-ambassadeur en over zijn andere rollen? Lees dan het complete artikel in Vlees+ 2-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Gouden Trekker Award 2019 voor Gertjan Kiers

Gouden Trekker Award 2019 voor Gertjan Kiers

Vrijdag 19 juli won demoslager Gertjan Kiers de allereerste Gouden Trekker Award. Deze prijs is een initiatief van Team Agro en gaat naar een persoon die zich hard maakt voor de agrarische sector, terwijl hij geen boer of tuinder is. Gertjan kreeg de meeste stemmen van het publiek en is blij met de prijs: "Vooral dat ik gekozen ben door boeren zelf,...

De P’s

De P’s

Weet u nog hoe het zat? De ‘P’s’ van de marketinglessen van vroeger? Prijs, Product, Plaats, Promotie, Presentatie, Personeel. Voor deze P’s is het belangrijk dat ze met elkaar in verband staan en dat we ze niet beschouwen als losstaande componenten. Zo’n ‘samenspel’ van al deze P’s noemen we dan weer de marketingmix.

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Lekker en snel klaar: salades en wraps

Het is zomer, dus wil de consument niet lang in de keuken staan. Vandaar dat Jan Nederhoed dit keer een aantal gerechten heeft gemaakt, die snel klaar zijn en toch allerlei gezonde ingrediënten bevatten. Het zijn wraps, gevulde pitabroodjes en een heerlijke salade. Makkelijk voor de slager en voor de klanten.