Ed Nozeman vertelt over KNS-ambassadeurschap
Ed Nozeman verkocht na 26 jaar zijn eigen slagerij. Lang stilzitten deed hij niet: hij werd onder andere ambassadeur voor de KNS.
Wat houdt het KNS-ambassadeurschap in?
“Als ambassadeur houd je contact met de leden. Ik ga bij slagers langs, vraag hoe het gaat. Zij zien zo een gezicht bij de organisatie en krijgen hierdoor meer contact met de KNS. Andersom zijn wij de voelsprieten bij de leden. De KNS hoort heel direct van ons wat er leeft onder de slagers. Daar kan de organisatie dan weer mee aan de slag.”
Wat zijn op dit moment belangrijke onderwerpen onder slagers?
“Stijgende kosten en het tekort aan goede nieuwe medewerkers. Dat zijn de twee belangrijkste punten. Energieprijzen stijgen, dat merken mensen thuis ook en dat is voor een bedrijf niet anders. Natuurlijk kijken slagers – ook uit duurzaamheidsoogpunt – naar het verminderen van hun energiegebruik, maar slagers gebruiken toch behoorlijk wat. Daarnaast stijgen de loonkosten. Salarissen gaan omhoog, ook onder druk van het tekort aan medewerkers. En het derde punt is denk ik toenemende wet- en regelgeving.”
De vleesbranche ligt onder een vergrootglas zo lijkt het soms.
“Er zijn natuurlijk wat schandalen geweest. En consumenten en overheid zijn steeds meer bezig met de duurzaamheid van vlees, op het gebied van dierenleed en milieu. Ietsje minder vlees eten maar wel beter vlees, daar sta ik als slager achter. Slagers nemen op dat vlak hun verantwoordelijkheid. En als je aan je klanten goed uit kunt leggen waar je vlees vandaan komt, heb je ook weer een streepje voor op de supermarkt. Dat is ook een rol die je medewerkers vervullen, goede communicatie met de klant. Als je die toegevoegde waarde biedt, kun je klanten terugwinnen van de supermarkt.”
Heb je tips voor slagers om meer klanten binnen te krijgen?
“De meeste slagerijen die er nu nog zijn, hebben de formule wel gevonden om de concurrentie met de supermarkten aan te kunnen volgens mij. Wat kan helpen, is als je een specialisme hebt. Dat zorgt er dan voor dat mensen ook van wat verder weg toch met enige regelmaat blijven komen om wat bij je te kopen. Consumenten kopen natuurlijk ook bij de supermarkt hun vlees, dus je moet ze redenen geven om bij de slager te komen. Daar komt je kennis en vakmanschap bij kijken.
Meer weten over ervaringen van Ed Nozeman als KNS-ambassadeur en over zijn andere rollen? Lees dan het complete artikel in Vlees+ 2-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.
Reactie toevoegen
Dossiers
Meer over
Lees ook
Variëren met wokschotels
Van meerdere collega’s hoor ik dat kant-en-klare maaltijden al zorgen voor meer dan de helft van hun omzet. De slagerij wordt steeds meer een maaltijdwinkel. De consument wil kwaliteit en gemak en dat kunnen wij, als ambachtelijke slagers, bieden. Voor dit nummer heb ik een wokschotel gemaakt: eenvoudig te maken, presenteert mooi, een hoge winstmarge...
Smokey shoarmaspies
Epos inspireert de slager met verrassende recepten, zoals dit recept voor Smokey shoarmaspies.
‘Elke dag blij met mijn overstap naar de slagerij’
Annemarie Heikoop (20) was van plan om met kinderen te gaan werken na haar opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW). Haar bijbaantje bij Keurslagerij Beverdam in Rijssen gooide die plannen om. Annemarie vond het werk in de slagerij zo leuk dat ze er haar fulltimebaan van maakte en sinds september volgt ze ook een opleiding bij SVO vakopleiding food.