‘De populariteit van kip groeit sterk’

10 maart 2021 Xandra Veltman

Wereldwijd verschuift de vleesconsumptie steeds meer naar het pluimvee, weet Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Nederlanders aten vorig jaar 18,4 kilo kip, weer een pondje meer dan in 2019. “Van de verschillende vleessoorten heeft kip de gunstigste footprint. Het is de elektrische auto onder het vlees.” Dit is het derde deel van deze rondvraag met Jaap Landman van Keurslager Jaap Landman.

“Wij zijn bijna meer poelier dan de poelier tegenwoordig”, lacht Jaap Landman van de gelijknamige keurslager in Maassluis. Sinds drie jaar zit hij in een hoekpand in het overdekte winkelcentrum De Koningshoek, met 100 m2 winkeloppervlak en 16 meter toonbank. Van welke kant je ook komt aanlopen in het winkelcentrum, je oog valt vanzelf op de goed gevulde toonbank vol lekkernijen. Een stapje dichterbij en je staat in de winkel. “De klanten krijgen de ene helft van de zaak om te winkelen, wij de andere helft om te werken”, zegt Landman. “Kip is bij ons niet meer weg te denken, het is met 30 procent een substantieel deel van ons versassortiment. We maken allerlei specialiteiten met kip. Het ligt als een grote waaier in de toonbank met lekkere kipgerechten in allerlei kleuren. Dan schiet de verkoop vanzelf flink omhoog.”

Naast de keurslager zit een ‘Kippie’. Dat was vroeger een poelier, nu hebben ze alleen nog een grill en veel fastfood - goedkope snacks met kip. Landman ervaart het niet als concurrentie. Hij wil alleen maar kwaliteit. Daarom stapte hij eind vorig jaar over op Gildehoen van Scheria. “Andere concepten zijn ook wel goed, maar Gildehoen vind ik het meest compleet. Scheria biedt fantastische kwaliteit en mooie schone kipfilets. Daarnaast zijn ze prijstechnisch interessant en hebben ze een kloppend verhaal. Kip kan alleen zo lekker zijn als je goed voor de beesten zorgt. Zo zie ik het en zo denken onze klanten ook. Scheria heeft goed over de PR nagedacht; onze gezamenlijke ambitie is om mensen uit de supermarkten weg te halen. Dan moet je beter zijn en niet veel duurder. Wij winnen het qua prijs en vooral qua smaak van de Beter Leven-kip.”

Landman levert ook aan derden, waaronder een aantal groothandelaren. Zelfgemaakte vleeswaren zijn eveneens in trek bij collega-slagers en de betere kaasboer. Landman is trots op z’n worstmakerij in de kelder. “Daar zijn we heel goed in. We doen nooit mee aan wedstrijden, de klanten zijn onze jury. Momenteel breiden we uit met de kelder van de buurman. Dan gaan we nog meer maaltijden maken. Verder maken we steeds meer gerechten met kip nu de populariteit van varkensvlees wat afneemt en de populariteit van kip groeit. Gebraden kipgehakt, kipgrillworst met en zonder kaas en kleine kiphotdogs met jalapeño-pepers en cheddar voor de barbecue. Er komen steeds producten bij. Inmiddels zijn we bezig met pakketverzendingen, dat loopt ook al goed.”

Dit was deel 3 van de rondvraag 'Markt voor kip blijft groeien'. Volgende week volgt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 1-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?