‘Onze klanten houden net zomin van gesjoemel als wij’

19 augustus 2020 Xandra Veltman
Foto: Henk Riswick

In juli 2020 startte de Europese campagne ‘Onze kip! Kip van hoge kwaliteit met Europese garanties’ gestart. Daarom blikken we terug op de VAS-beurs afgelopen november waar het goede verhaal van kip en gevogelte te zien en te proeven was. Vandaag het laatste deel van de rondvraag 'Kip met een verhaal' met Foodimpuls en Keurslagerij Jan van Leeuwen.

In hun stand op de VAS presenteerde versgroothandel Foodimpuls een uitgebreid assortiment versproducten voor de slager en poelier onder het thema ‘Al het goede van de boer’. Er was volop te proeven van onder andere kip, maar ook runderrookvlees (“terug van weggeweest”) wild, vleeswaren en Meat your Veggies hybride burgers. Een belangrijke plaats neemt de Boerderijkip in, een product waar Foodimpuls trots op is, vertelt Rolf Dragt: “Wij kiezen heel bewust voor kwaliteit, mooie en eerlijke producten. Dat is precies waar Boerderijkip om draait, en ook nog eens honderd procent Hollands.”

Verantwoorde kip

Je vindt de boerderijkip onder meer bij Keurslagerij Jan van Leeuwen in Veenendaal. De slagerij heeft een goede locatie voor versliefhebbers, in een uitgebreid buurtcentrum met vele versspecialisten op allerlei gebied, naast Albert Heijn, vlakbij het station waar gratis geparkeerd kan worden. Alle voorwaarden om iets goeds te verkopen zijn hier aanwezig en Jan van Leeuwen heeft echt een hele grote trouwe klantenkring. “Mensen komen hier meerdere keren per week voor dagelijkse boodschappen. Het landelijk bestedingsgemiddelde bij slagers is 12 tot 15 euro, ik zit op ruim 11 euro per klant. Maar misschien verdien ik netto wel meer.”

Voor een poelier moeten mensen naar de stad, dus kip is een welkom product voor de slager. “Toen de ellende van de plofkip begon, gingen we nadenken over wat wij willen. We willen verantwoorde lekkere kip! Haarsma Foodimpuls bood ons een mooie oplossing met de Boerderijkip. Die sprak ons aan, de kwaliteit van het vlees, hoe het er uitziet, dat ie kan scharrelen en het hele verhaal eromheen. Hier sta ik honderd procent achter. We zijn er niets minder door gaan verkopen, al is boerderijkip een slag duurder. Onze klanten houden net zomin van gesjoemel als wij en dit is een transparant verhaal. Je kunt er zelf gaan kijken, zo zou het overal mogen zijn.”

Dit was het vierde en laatste deel van deze rondvraag. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 3-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?