Slager Fred Piepenbrock gelooft in eigen kwaliteit

Vlees+_Slagerij Piepenbrock

Al 28 jaar staat slager Fred Piepenbrock aan het roer van slagerij Piepenbrock in Diemen. Deze grote ambachtelijke slagerij is georganiseerd als een supermarkt. Klanten lopen met hun mandje door de zaak en rekenen af bij de kassa. Maar er is ook bedienend personeel en alles is vers en ambachtelijk bereid. Naast vlees en vleeswaren verkoopt de slager ook veel kant-en-klaar gerechten en snacks. Daarnaast verzorgt de slager ook de catering bij bedrijven en instellingen.

Slagerij Piepenbrock

Fred leerde het slagersvak in loondienst en kon na een paar jaar de zaak overnemen. Hij werkt veel met kruiden. “Met nieuwe gerechten experimenteer ik hier in de winkel, achter de toonbank. Eerst ga ik zelf proeven of de smaak mij bevalt. Als ik iets heb gevonden waar ik zelf tevreden over ben, neem ik dat ´s avonds mee naar huis. Als ze bij mij thuis dat gerecht ook lekker vinden, dan pas ga ik het verkopen.”

Herkomst van het vlees

Consumenten willen steeds vaker weten waar hun vlees vandaan komt. De herkomst van zijn vlees is helemaal te herleiden. Zijn rundvlees haalt hij al 28 jaar bij Wouters uit De Hoef bij Mijdrecht en zijn varkensvlees komt bij Westfort, IJsselstein vandaan.

De slager heeft de branche de afgelopen jaren zien veranderen. "Het is niet allemaal meer zo standaard als vroeger. Vroeger ging 60 tot 70 procent van een dier in de gehaktmolen. Tegenwoordig maak je van die zogenaamde incourante delen andere dingen. Je gebruikt nu alles van een dier. Van kop tot staart." Ook is de diversiteit toegenomen. Maar naast de 'nieuwe' producten als Surinaamse roti houdt de slager ook zijn succesnummers in ere. "Zorg dat je kwaliteit blijft leveren. Dan komende mensen telkens weer terug!”, besluit de slager.

Meer weten over Slager Fred Piepenbrock en zijn slagerij? Lees dan het complete artikel in Vlees+, editie 4-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefnummers aan.

  •  

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Genomineerden Worstenmakerij en Traiteur van het jaar bekend

Genomineerden Worstenmakerij en Traiteur van het jaar bekend

De Gildeslager reikt maandag 21 januari weer de prijzen ‘Worstmakerij van het jaar’ en ‘Traiteur van het jaar’ uit. De nominaties zijn inmiddels bekend. 21 januari vindt ook de jaarvergadering plaats. Ambacht, inspiratie, verbinding en kennisdeling staan centraal bij De Gildeslager. Om specifieke vakkennis te borgen, kwaliteit...

RCC tikt Wakker Dier op de vingers

RCC tikt Wakker Dier op de vingers

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Wakker Dier op de vingers getikt voor de eet-geen-dierendag campagne. De commissie noemt de claim van deze campagne, dat als 'iedereen nou een dag geen vlees eet, dat je dan 500.000 dieren spaart', misleidend en oneerlijk. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende de klacht in bij de RCC. "Goed,...

Transparantie in Ierse slagerijen

Transparantie in Ierse slagerijen

Ierland heeft een naam als producent van rundvlees, maar slechts tien procent van dit vlees blijft in het land. De verkoop vindt – net als bij ons – plaats via slagerijen. Bij retailers zoals Avoca en Dunnes stores kom je ambachtelijke slagerijen tegen die transparant en vol beleving zijn. Het ambacht kan je in bij deze retailers zien....