Slager Fred Piepenbrock gelooft in eigen kwaliteit

Vlees+_Slagerij Piepenbrock

Al 28 jaar staat slager Fred Piepenbrock aan het roer van slagerij Piepenbrock in Diemen. Deze grote ambachtelijke slagerij is georganiseerd als een supermarkt. Klanten lopen met hun mandje door de zaak en rekenen af bij de kassa. Maar er is ook bedienend personeel en alles is vers en ambachtelijk bereid. Naast vlees en vleeswaren verkoopt de slager ook veel kant-en-klaar gerechten en snacks. Daarnaast verzorgt de slager ook de catering bij bedrijven en instellingen.

Slagerij Piepenbrock

Fred leerde het slagersvak in loondienst en kon na een paar jaar de zaak overnemen. Hij werkt veel met kruiden. “Met nieuwe gerechten experimenteer ik hier in de winkel, achter de toonbank. Eerst ga ik zelf proeven of de smaak mij bevalt. Als ik iets heb gevonden waar ik zelf tevreden over ben, neem ik dat ´s avonds mee naar huis. Als ze bij mij thuis dat gerecht ook lekker vinden, dan pas ga ik het verkopen.”

Herkomst van het vlees

Consumenten willen steeds vaker weten waar hun vlees vandaan komt. De herkomst van zijn vlees is helemaal te herleiden. Zijn rundvlees haalt hij al 28 jaar bij Wouters uit De Hoef bij Mijdrecht en zijn varkensvlees komt bij Westfort, IJsselstein vandaan.

De slager heeft de branche de afgelopen jaren zien veranderen. "Het is niet allemaal meer zo standaard als vroeger. Vroeger ging 60 tot 70 procent van een dier in de gehaktmolen. Tegenwoordig maak je van die zogenaamde incourante delen andere dingen. Je gebruikt nu alles van een dier. Van kop tot staart." Ook is de diversiteit toegenomen. Maar naast de 'nieuwe' producten als Surinaamse roti houdt de slager ook zijn succesnummers in ere. "Zorg dat je kwaliteit blijft leveren. Dan komende mensen telkens weer terug!”, besluit de slager.

Meer weten over Slager Fred Piepenbrock en zijn slagerij? Lees dan het complete artikel in Vlees+, editie 4-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefnummers aan.

  •  

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Week van de Slager toont veelzijdigheid ambacht

Week van de Slager toont veelzijdigheid ambacht

Van 13 tot en met 18 mei 2019 kunnen slagers weer het ambacht, de creativiteit en veelzijdigheid van hun vak laten zien tijdens de Week van de Slager. Naast een nieuwe naam en een nieuw logo heeft het evenement ook een nieuw thema: 'een verrassend veelzijdig vak’. Slagersvak en ambacht Het doel van de Week van Slager is hetzelfde als vorig jaar...

Seminar Plantaardig en vlees, scheiden of combineren

Seminar Plantaardig en vlees, scheiden of combineren

Stichting Expertisecentrum Slagersambacht organiseert op 4 februari het seminar 'Plantaardig en vlees, scheiden of combineren'. Dit seminar haakt in op de actuele discussie over vlees. Is de discussie terecht en hoe kan de sector daarmee omgaan? De sprekers op dit seminar zijn Jos Hugense en Ton Klos van Meatless, Paul van Trigt en Ron Kinkelaar van...

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Consumenten kiezen steeds meer voor gemak

Het aantal Nederlandse consumenten dat buiten de deur eet, groeit fors. Dat blijkt uit de omzet van foodservicebedrijven. Die steeg in 2018 met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard, meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens het instituut waren de volle terrassen van 2018 illustratief voor de groeiende...